RSS

Kommentarer til

Så få da fjernet den skide tatovering

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#1
Søren Skarby skrev 16. april 2012 09:45
HØRT!
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#2
Leo Grøndal skrev 16. april 2012 11:33
Simon, jeg oplever samme overstadige begejstring, når jeg ser mine børnebørns små fingre famle efter kameraudløseren. Hvor er det livsbekræftende at se deres spontane glæde over deres billeder.

Naturligvis kan journalister også fotografere!
I den lokale avis her i Slagelse gør de det i stor stil. Undskyld mig, men jeg har meget svært ved at se, den journalistiske nyhedsformidling af tekst/billeder er blevet bedre af det?

Så handler din overbegejstring også om, du tjener penge på at undervise journalisterne?
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#3
Jens Tønnesen skrev 16. april 2012 13:11
Leo Grøndahl skrev:

"Så handler din overbegejstring også om, du tjener penge på at undervise journalisterne?"

Kære Leo - med al respekt: Jeg tror simpelthen ikke, at du har forstået Simons budskab.

Bliver journalistikken bedre af, at journalister fotograferer og fotografer skriver? Tja, hvem ved? Det gør den måske i nogle tilfælde? Og andre tilfælde ikke.

Men skyldes eksemplerne på den dårlige journalistik, at medarbejderen både har skullet skrive og fotografere, eller skyldes det, at medarbejderen ikke har været dygtig nok?

Jeg ved det ikke, men det er vel ikke en naturlov, at et udkørende makkerpar bestående af en journalist og en fotograf er garanti for fantastisk journalistisk nyhedsformidling?

Men det er heller ikke Simons budskab.

Det handler om overlevelse - fotografens overlevelse.

Faktum er, at journalisterne har været lynhurtige til at gribe kameraet, da de fik chancen. Nogle af nød, andre af (stor) lyst.

Og faktum er, at fotograferne ikke har været ligeså hurtige til at gribe blokken og kuglepennen.

Bl.a. derfor fører journalisterne på point, når det gælder fremtidens mediearbejdsmarked.

Fremtiden bliver mere og mere visuel, og det burde være et drømmescenarie for fotograferne. Og selvfølgelig bliver der også brug for dygtige fotografer i fremtiden.

Men der bliver også brug for folk, der selv kan sætte ord på deres billeder. For som en klog mand sagde: "Et pressefoto siger måske mere end 1000 ord, men det bliver så mange gange bedre, hvis der knyttes nogle ord til det".

Og hvorfor er det i nogle tilfælde ikke fotograferne selv, der sørger for disse ord?

Mit råd til kommende fotojournalister: Sørg for at forbedre jeres evner udi den skrevne journalistik også! Sørg for, at I også har den vare på hylden, når I skal ud at søge job eller afsætte historier på freelancebasis.

Men det er op af bakke: For dem, der skal ansætte jer eller antage jeres historier, er langt hen ad vejen ordmennesker, der langt mere vant til at forholde sig til journalister, der fotograferer, end omvendt.

hilsen Jens
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2

Fjern heller det "skide hovmod"

#4
Leo Grøndal skrev 16. april 2012 19:07
Jens, du har ret i, det ikke var det budskab, der ramte mig! Derimod fangede jeg øjeblikkelig Simons nedladende holdning til de fotografer, der ikke har lært at skrive og for øvrigt nok heller aldrig ville få lov til at skrive, selv om de kunne.

Ja, faget er presset, men fotograferne får næppe lov til at skrive sig ud af det problem. Altså, ikke før fotograferne også er uddannet journalister.
En del af problemet er, journalisterne egocentrisk sikrer egen faggruppe flest mulige arbejdspladser.

Som du beskriver problemet: ” For dem, der skal ansætte jer eller antage jeres historier, er langt hen ad vejen ordmennesker, der langt mere vant til at forholde sig til journalister, der fotograferer, end omvendt.”

Det handler ikke om at kunne skrive, men kvaliteten i det der skrives og det samme gælder også for billeder.

Hvem er den ”ordkloge mand”, der siger: "Et pressefoto siger måske mere end 1000 ord, men det bliver så mange gange bedre, hvis der knyttes nogle ord til det". ?
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4

Fjern heller det

#5
Jens Tønnesen skrev 16. april 2012 19:40
Leo Grøndahl skrev:

"Hvem er den ”ordkloge mand”, der siger: "Et pressefoto siger måske mere end 1000 ord, men det bliver så mange gange bedre, hvis der knyttes nogle ord til det". ?"

Det kan jeg ikke huske og det er citeret efter hukommelsen.

Men Per Folkver var inde på noget af det samme ved jubilæumsfesten:

"Det paradoksale er jo, at fotografiet, dette ordløse væsen, først folder sig ud, når der bliver sat ord på det. På hvad det mon forestiller, på hvad det mon betyder og på hvorfor det er taget."

(se: http://www.pressefotografforbundet.dk/news/forbund/14471/lad-os-tale-om-betydning)

hilsen Jens
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#6
Leo Grøndal skrev 16. april 2012 21:47
Citat: Per Folkver 17. februar 2012. ”Vi har brug for, at fotografen kan sætte ord på billedet – for de andre forstår nogle gange bedre ord end billeder.”

Ja Jens, åbenbart har Per Folkver også den holdning, at ”de andre nogen gange” ikke kan finde billedbudskabet, hvis det ikke er forklaret med ord.

Personligt har jeg svært ved at se, der er fremtid i, fotograferne er nødsaget til at ”ordforklare” deres billeder, før de bliver forståelige for ”andre”. Og det skaber næppe flere fotograf jobs?

Personligt tror jeg, de unge fotografers fremtid nødvendigvis går gennem journalistuddannelsen - og først derefter fotospecialet!
Skjult indlæg
Nyborg: PF-bestyrelses medlem Michael Bager.NEF. Foto: Robert Wengler Foto: Robert Wengler
Ikke medlem
Kreds Fyn
#7
Michael Bager skrev 17. april 2012 00:25
Jeg forstår godt fotografers udprægede præstationsangst for at træde ind på de skrivende journalisters hjemmebane.

Men der er ingen, der siger, at man absolut skal starte med at skrive en stor forkromet reportage.

Jeg kan varmt anbefale at starte med et netmedie, hvis man har adgang til sådan et.

Her vil redaktionen efter mine erfaringer med kyshånd tage i mod en billedserie ledsaget af en kort tekst, der følger billederne på vej.

Det behøver ikke være mere end tre sætninger, som lige forklarer læserne, hvilken sammenhæng billederne billederne indgår i: Hvem, hvad, hvor - mere indviklet er det ikke.

Der er masser af læserinteresse i billedserier, og det er med til at skabe merværdi for de billeder, der ikke bliver plads til i de trykte medier.

Næste gang du kommer hjem med 15 billeder fra en opgave, hvor der kun skal bruges ét i bladet - så mail resten til web'en sammen med en stump tekst, og du har taget første lille skridt til et nyt job i fremtidens medie.

Go arbejdslyst!

Vh
Michael Bager
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#8
Leo Grøndal skrev 17. april 2012 12:23
”Her vil redaktionen efter mine erfaringer med kyshånd tage imod en billedserie ledsaget af en kort tekst, der følger billederne på vej. ”

Ja, Michael Bager, som jeg læser ovenstående, mener du også, at redaktionen er lig med journalister.
Så hvis denne debat reelt handler om fotografernes fremtidsmuligheder på avisredaktionerne, så skal fotograferne nødvendigvis have samme titel/uddannelse.

Længe inden journalisterne begyndte at fotografere på Sjællandske, skrev jeg masser af knivskarpe synspunkter i avisen. En journalistkollega fortalte mig, at reaktionen på mine skriverier var, at der i krogene blev visket, at jeg ikke selv skrev mine synspunkter.

Alle mine billeder er resultatet af masser af ”ord-tanker” og lynhurtige overvejelser om til/fravalg af informationer.
Når jeg skriver, går det ikke så hurtigt, men med tiden har jeg høstet erfaring med, hvor vigtige både ord- og billedkommunikationen er. Naturligvis har begge udtryksformer deres styrker og svagheder.

Da journalistledelsen på Sjællandske nytænkte en redaktionel spareplan, handlede den om, at journalister også skulle fotografere. Det var slet ikke på tale, at fotograferne også skulle skrive. Det handlede alene om journalisternes fremtid.