Kommentarer til

Google+ har retten til dine billeder

Skjult indlæg
© Sofus Comer, www.scomer.dk All rigths reserved. Foto: Sofus Comer
PF-Medlem
Kreds 5
Sofus Comer skrev 20. juli 2011 14:06
Relevant artikel. er dog i tvivl. Se lige her:
Men er det ikke noget vi kan få vores jurister i Forbundet til at kigge på.
De bedste sommerlige hilsener
Sofus
Skjult indlæg
Niels Riis Ebbesen skrev 20. juli 2011 19:33
Det har jo længe været en kendt sag, at der kun er begrænset respekt for ophavsretten på de sociale netværksmedier, som FaceBook, Twitter, LinkedIn, o.s.v., derfor kan det da ikke undre, at Google+ også er sprunget med på den vogn.

Her på siden har den første reaktion hver gang været, at folk skal lade være med at uploade deres billeder til disse sites, men for mange er det jo valget mellem pest eller kolera, for det er ikke alle som selv kan lave en hjemmeside, eller har råd til at få lavet en, og for dem er disse netværkstjener et meget vigtigt udstillingsvindue.

Derfor synes jeg, at Pressefotografforbundet skulle bruge lidt ressourcer på at vejlede fotografer i, hvordan de kan beskytte deres ophavsret på sociale netværkstjenester, for med nogle få og enkle forholdsregler, der kan man godt beskytte sine billeder mod, at der kan ske en uønsket udnyttelse af dem.

En sådan vejledning vil også være mere konstruktiv, end at man bare udsteder en "fatwa", hver gang der kommer en ny netværkstjeneste.

Niels Riis Ebbesen