RSS

Kommentarer til

Husk tilladelse

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#1
Mogens Laier skrev 7. oktober 2009 08:29
Carsten Norton har på EBs vegne følt sig forulempet af en ganske almindelig foto
session i skolen, jeg ville selv have fået tilladelsen hvis det skulle offentliggøres, men Carsten Norton må tage højde for at børn og voksne hver dag tager billeder og anbringer dem på nettet i det offentlige rum, nemlig nettet. Jeg ser ikke EB holde sig tilbage, måske skulle han rette blikket på sin forargelse mod sin arbejdsplads.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#2
Flemming Keith Karlsen skrev 7. oktober 2009 08:49
TJA...
En EB-journalist som føler sig forulempet, hvor er vi nu ???
-Et uskyldigt billede af søde børn i skolen, ja selvfølgelig skal der tilladelse til, det skal der jo snart til ALT, men hvad gør det, nu hvor journalisterne snart har overtaget vor beskæftigelse som fotografer, så kan de jo rode med alt det besvær som det nu er...
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#3
Jens Tønnesen skrev 7. oktober 2009 09:04
Nej, Carsten Norton har ikke følt sig forulempet på EB's vegne. Han føler sig forulempet på egne vegne. Historien har intet med EB at gøre.

hilsen Jens
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#4
Johnny Boje Jensen skrev 7. oktober 2009 09:43
Ja det er utroligt at både skole,fotograf og 24timer ikke er opmærksomme på det, det er jo helt basalt når man taler om foto af børn i sådan en situation.

tænkt sig hvis der er et barn imellem der rent faktisk ikke må genkendes..som måske er gået under jorden eller skjuler sig sammen med sin mor fx. for en tredie person...det vil kunne få store konsekvenser for sådan en familie..
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#5
Jens Panduro skrev 7. oktober 2009 18:20
Det er da utroligt at man kan gå så meget op i om der er en tilladelse eller ej. Har flere gange været ude for at måtte gå uden billeder fordi journalisten havde glemt at nævne at der kom en fotograf. Så andetsteds at der var en fotograf der ikke måtte fotografere på en strand. Det er sgu da utroligt at man ikke kan tage et billede i det offentlige rum uden at skulle forulempes af tilfældige mennesker.
Jens
Skjult indlæg
Bylinebilled thomas sjørup Foto: Unspecified
PF-Medlem
Kreds 1
#6
Thomas Sjørup skrev 7. oktober 2009 20:04
Mærkeligt at skolen ikke forlængst har fået ordnet det
jeg har to unger som går i henholdsvis børnehave og 1 klasse (almendelig folkeskole).
både på skolen og i børnehaven er vi første dag sammen med andre papirer blevet presenteret for en såkaldt fototilladelse der gør at børnene kan blive fotograferet eller filmet .
hvis vi underskriver den (hvad jeg naturligvis har gjort).

Jeg forstår ikke Carstens forargelse som jeg syntes er hysterisk.
men det er jo et frit land vi lever i så ...... eller nå nej det er det jo ikke længere alle er jo blevet så medie bevidste og forskrækkede at man vel egenligt ikke længere kan tale om medie frihed.
ihvertfald ikke for fotografer.

Så Carsten tag en tude kiks.


Sjørup
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#7
Jens Tønnesen skrev 7. oktober 2009 21:12
Jeg synes, du overser Carstens pointe. Det handler jo ikke om hans søn, men om princippet: Er det skolens, journalistens, redaktionschefens eller fotografens ansvar at undersøge, om der er en tilladelse til fotografering med henblik på offentliggørelse redaktionelt af børn på skolens område.

Og her er jeg ikke i tvivl: Det er den person, der trykker på knappen på kameraet, der har det ansvar.

hilsen

Jens
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#8
Brian Fogh skrev 7. oktober 2009 22:30
På stort set alle skoler bliver forældrene præsenteret for fototilladelser af deres børn. Disse tilladdelser er beregnet på skolens interne brug (herunder evt. hjemmeside). De fleste skoler gør dog opmærksomme på at børnene ikke kan blive genkendt på billederne hvis du publiceres på hjemmesiden.

Det er da under ALT kritik at man pludselig kan finde sit eget barn på forsiden af eks. 24timer uden at man har givet sin tilladdelse til dette. Vi må huske at billedet er taget i skoletiden hvor barnet fra har pligt til at opholde sig. Hvis man ikke engang kan sende sine børn i skole uden at risikere at de lander på alverdens forsider ved jeg ikke længere hvor vores samfund er på vej hen. Der kan sagtens være flere grunde til at folk ikke vil have deres børn i medierne... og uanset grunden...så er ER skolen et beskyttet område.
Skolen har helt klart ansvaret for denne brøler som burde give en lang næse til skolens bestyrelse samt en kompensation til de berørte - sådan noget må bare ikke ske. Selvfølgelig skal der indhentes tilladelser i sådanne situationer. En fotograf der ikke har styr på dette skader mere end vedkommende gavner. For alle parter. Og ja... selvfølgelig har den der trykker på knappen ansvaret for at billederne er taget med tilladelse fra de afbildede.
Det er jo ikke Frederik & Mary vi taler om her... Men børn der er i sammenhænge hvor de skal befinde sig - og hvor man som forældre helt sikkert skal kunne regne med at ens børn ikke pludselig optræder som modeller for alverdens magasiner.

Det handler ikke en meter om at være sippet - men om helt alm. fornuft. Det har intet at gøre med at man ikke må fotografere folk/børn i det offentlige rum...Skolen er ikke et offentligt rum når det kommer til fotografering uden tilladelse. Ligesom det ikke er tilladt at tage billeder ind af vinduerne hvis det forstyrrer privatlivets fred.

Det burde være logik for burhøns !
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#9
Lars Skov skrev 7. oktober 2009 23:03
Rolig nu Brian.
Som Thomas skriver bliver de allerfleste forældre præsenteret for en fototilladelse på skolen eller i børnehaven.
Nogle giver tilladelsen, andre ønsker det ikke.
Når vi kommer til en skole eller en børnehave henvender vi os (naturligvis) altid til kontoret/lederen for at finde netop den gruppe eller klasse, som det drejer sig om, der skal foreviges til situationen, der skal illustreres.
Og der bliver vi altid briefet om de børn, der ikke må optræde på billederne.
Det sker meget ofte ved at pædagogen eller læreren prikker netop de "forbudte" børn på skulderen, så vi professionelle ved, hvordan vi skal handle.
Med omtanke eksistererer der ikke noget problem - kun en smule forarbejde og opmærksomhed.
Så lykkes de fleste opgaver til alles tilfredshed.
Og selvfølgelig spiller vi med åbne kort - ellers smækkes alle døre i - til ingens interesse.

Med venlig hilsen

Lars Skov
Frederiksborg Amts Avis/Sjællandske Medier
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#10
Niels Åge Skovbo skrev 8. oktober 2009 11:49
Hemmingway  skrev engang noget lign. dette:  "- lad dem frelse verden som kan, blot vi (journaliter og fotografer) må vise verdenen som den er...."
 Jeg synes det er et flot hverdagsbillede, som er uskyldig og som viser "vedenen" som den ser ud pt. i et barns skole, eller for den sags skyld en almindelig dansk skole. Jeg synes, at det er helt ok at vi ikke skal indhendte tilladelser fra forældrer i sådan en sag, hvor man ikke udstiller nogen på en negativ måde. Jeg er selv fotograf og har dagligt et stort hyr med, at man skal have tilladelse til alt. ALT. Og det er altså svært at være den der er sat til at beskive verdenen som den er, dag til dag, hvis man først skal indhente tilladelse fra alle forældrer til unge der ikke er fyldt 18 år.
 Det vil være urimelige arbejdsforhold og slet ikke til gavn for journalistikken, demokartiet og historiefortællingen i det hele taget. Men vi skal naturligvis gøre det på en sober og ordentlig måde, og det har den fortografen i 24 timer bestemt gjort sig umage for. Og vigtigst af alt, så skal vi naturligvis skelne mellem om billedet skal bruges i reklame øjemed, eller det er journalistisk.
 
Jeg synes at Carsten Norton har glemt hvilken rolle vi som "journalister og fotografer" har og skal have i dette demokrati.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Århus 
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#11
Brian Fogh skrev 8. oktober 2009 12:37
Det har intet at gøre med om vi udstiller børnene på en negativ måde. Børnene er på et sted hvor de har pligt til at opholde sig. Selvfølgelig skal vi som fotografer vise hverdagen som den "virkelig" ser ud. Og er principelt imod ethver fotoforbud som jeg ikke mener er berettiget. Jeg plejer ikke selv at holde mig tilbage hvad det angår.
Men som Niels Åge skriver... gør det på en sober og ordentlig måde så skulle alt jo også gerne være på plads. Men sådan er detvel nærsten altid når man fotograferer med respekt for de fotograferede.

Om det er reklame eller journalistik er der da ikke den store forskel på. For hvornår er det journalistik og hvor går grænsen for reklame eller reklame-baserede aviser. 24-timer lever af deres reklamer...så det vil da hurtigt blive umuligt at skelne hvornår mediet så er "clean" for reklamebrug eller reklamebaseret indtægter. Er ungerne på forsiden af 24-timer indgår de i en reklamebaseret avis.

Har aldrig selv oplevet ikke at få de billeder jeg gerne ville have - men som sagt... med dialog og respekt kommer man langt. Og der hvor dialogen ikke rækker må man jo bare gøre op med sig selv hvor ens egen grænser går !

Demokratiets vogtere ! Måske... Men stadig mennesker !
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#12
Niels Åge Skovbo skrev 8. oktober 2009 14:13
Hej Brian,

Der er altså STOR forskel på om det er reklame eller det er journalistisk. Og det er yderst vigtigt, at vi holder fast i det som journalistiske fotografer.

Læseren og dem der er på billedet, skal vide at de bliver fotograferet for, at fortælle om deres hverdag og hvad der rører sig i samfundet. Og IKKE for at skulle sælge et eller andet produkt, eller reklamere for at man skal købe en bestemt skoletaske, stgemme på et parti osv.....

Reklame er f.eks. til en annonce, hvor man vil sælge noget, et journalistisk billede er for at fortælle noget. Og ja, aviserne er også en forretning, hvor journalister, og fotografer tjener penge, men det produkt de leverer er IKKE en annonce.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Skjult indlæg
Bylinebilled thomas sjørup Foto: Unspecified
PF-Medlem
Kreds 1
#13
Thomas Sjørup skrev 8. oktober 2009 15:34
Kære Brian

du skriver
"Hvis man ikke engang kan sende sine børn i skole uden at risikere at de lander på alverdens forsider"
hvad er problemet ???? en lille dreng sidder og arbejder flittigt i skolen ...
det er ikke farligt eller skadeligt .
tag dog lige at trække vejret hvad er det du er så bange for ?
det er et kamera ikke en pistol .
jeg syntes at hvis det var det største problem der var i den danske folkeskole så skulle vi sgu allesammen være glade man det er det desværre ikke !!!!!

Thomas
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#14
Brian Fogh skrev 8. oktober 2009 20:21
Thomas - jeg er helt enig med dig. Billedet er helt uskyldigt og kan heller ikke se det skulle kunne blive et problem. For mig er det princippet jeg har svært ved at forholde mig til. For hvor går grænsen og i hvilke situationer ville du selv føle dig krænket over at se dine børn blive brugt. Hvor er det grænsen går. Alle andre steder kan man beskytte sine børn - men i skolen skal man åbentbart bare lade sine børn stå til fri rådighed for den samlede verdenspresse eller hvad ?

Og ja - det er helt sikkert små ting at diskutere set i en større sammenhæng med hvad folkeskolen eller kæmper med af problemer.
Skjult indlæg
#15
Niels Riis Ebbesen skrev 9. oktober 2009 09:42
Brian Fogh skrev: "Skolen har helt klart ansvaret for denne brøler som burde give en lang næse til skolens bestyrelse samt en kompensation til de berørte - sådan noget må bare ikke ske."

Jeg er enig i denne del af dit udsagn, en skole er et ikke frit tilgængeligt område, og det er lærernes og skoleinspektørens pligt at have styr på, hvem og hvad de giver lov til at fotografere på skolens område.

Og når en skole har inviteret en pressefotograf indenfor i en skoleklasse til en fotosession, så er der ikke nogen som kan tillade sig at bebrejde fotografen, eller mediet som efterfølgende bringer billedet.

Hvis nogle forældre er utilfredse med at se deres skolebørn i avisen, så må de klage til skoleinspektøren eller hans forsatte, for det er ham der har ansvaret for det der foregår på skolen.

Når det er sagt, så vil jeg sige, at jeg personligt synes, at det er en meget trist udvikling, at samfundet er blevet så tilknappet, at det ikke længere er helt naturligt, at vise et billede fra skoleklasse, og det er da meget ærgerligt for vores børns børn og børnebørn, at de ikke får mulighed for at se dagligdags billeder fra en skoleklasse i 2009.

Prøv f.eks. at se disse to billeder, de er fra en tid, hvor man gladeligt stillede op til fotografering, og hvor det var en ære, hvis en avis trykte billedet

http://bit.ly/19Q18a

http://www.hogager.eu/skoleklasse%201941_800.jpg

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#16
Johnny Boje Jensen skrev 9. oktober 2009 13:47
At der ingen problem er ved sådan et uskyldigt billede kan man ikke bare konkluderer,

bare spørg på et krisecentre.....folk/familier med adressebeskyttelse osv. af den ene eller anden årsag....
Skjult indlæg
#17
Niels Riis Ebbesen skrev 11. oktober 2009 09:28
Hej Jonnny, jeg er godt klar over, at der i vores samfund findes nogle tragiske skæbner, hvor enlige mødre holder sig skjult for deres voldlige eksmænd, og at det naturligvis kan være fatalt, hvis et billede af barn fra et sådant forhold havner på forsiden af en avis, hvor det tillige oplyses, hvor barnet går i skole.

Men på den anden side, så har jeg den holdning, at vi ikke skal indrette hele samfundet så det i enhver hensende er baseret på den slags undtagelser, der heldigvis er få og sjældne. Vi forbyder jo heller ikke biler, selv om der hvert år dræbes 4-500 mennesker i trafikken.

Det må være muligt med nogle både og løsninger, som gør, at vores børn kan få den oplevelse det er, at de bliver fotograferet i forbindelse med deres skole-projekt og de kommer i avisen, og da skolens ledelse altid skal give tilladelse til fotografering på skolens område, så må det kunne arrangeres sådan, at skoleinspektøren er bekendt med evt. elever hvor, moderen/forælderne har adressebeskyttelse osv. af den ene eller anden årsag.

Jeg har i hvert fald selv oplevet hvor stolt min søn var, da han kom i Lokalavisen sammen med nogle klassekammerarter, det var en rigtig god artikel om en tema-uge de havde på skolen, og artiklen havde godt nok været meget kedelig uden et billede. Og vi har selvfølgelig gemt artiklen som et sjovt minde.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund