RSS

Kommentarer til

Polfoto

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#1
Klaus Bo skrev 15. september 2005 15:07
På baggrund af Polfotos fremtidige prispolitik og deres nye rammeaftale med Dansk Fagpresse, har jeg i dag bedt Polfoto om at slette alle mine billeder i deres arkiv så hurtigt som muligt.

Jeg vil på det kraftisgste opfordre alle kollegaer til at gøre det samme, så hurtigt som muligt, for at vise Polfoto at vi ikke finder os i den slags forringelser og nedgørelse af vores arbejde som fotografer.

Med håbet om en god fælles ånd.

Klavs
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Storkøbenhavn
#2
Ulrik Jantzen skrev 16. september 2005 07:58
Respekt!

jeg følger trop! det er det eneste rigtige!

ulrik
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#3
Claus Sjödin skrev 16. september 2005 13:08
Jeg har ingen billeder at tage ud af Polfoto, men det er så sejt det I gør.
Stor respekt for jer.

Claus Sjödin
http://www.claussjodin.com
Skjult indlæg
erderalleredegaaet5aar.dk Foto: Henrik Petit
PF-Medlem
Kreds 1
#4
Henrik Petit skrev 16. september 2005 23:55
Jeg har netop i dag skrevet et brev til Bo Maltesen - også for at få slettet alle mine billeder i Polfoto. Jeg har længe kredset om "denne varme kartoffel" da det er dejligt og bekvemt at få udbetalt en smule penge hver måned. Men det holder altså ikke at at Polfoto på den ene side er agent for mine arkivbilleder og samtidig faldbyder fotoopgaver til latterlige og uanstændige lave priser.
Fremover vil mine salgbare arkivbilleder være at finde hos Image2use.
Bedste hilsner
Henrik
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 5
#5
Michael Lange skrev 17. september 2005 08:07
Jeg har også igår bedt Pol om at få slettet mine filer. Den form for underbydning af priserne vil jeg ikke deltage. Fremover ligger mine billeder i image2use.
Nu er det sgu nok!
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 6
#6
Lars Horn skrev 17. september 2005 10:53
Jeg vil på tirsdag sende et brev til Polfoto (anbefalet så har jeg en kvitering på at de har modtaget brevet) om at de skal fjerne alle de billeder fra arkivet både print og digitale filer som findes i Polfotos arkiv som jeg har leveret, og det gælder alle billeder taget direkte til polfoto, Ekstra Bladet og Politiken tilbage fra juni 1990 hvor begyndte at levere billeder til arikivet.

Jeg vil meddele dem at sælger/ bruger de fremover nogle af mine billeder vil det blivet faktureret med et beløb ikke under kr. 5000,- per stk.

For god ordens skyld sender jeg Per Folkver, Politiken og Jan Unger, Ekstra Bladet et brev om at de ikke mere kan hente mine billeder der er optaget til dem gennem polfoto, men at de kan rekvirere (mod betaling) billederne hos mig eller Chiliarkiv hvor billederne fremover vil være at finde.

Hilsen

Lars Horn
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#7
Kurt Johansen skrev 17. september 2005 11:29
d.d. sendt til Polfoto.

"I lyset af at mine billeder via Polfoto fremover ville kunne blive solgt til bla. mine egne kunder til for mig uacceptable priser, vil jeg bede om at mine billeder hos Polfoto bliver fjernet.

mvh

Kurt Johansen
fotograf PF
Buerupvej 4
Buerup
4450 Jyderup
www.seefoto.dk"
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#8
Kurt Johansen skrev 17. september 2005 12:13
Lige en ekstra opfordring mht. "Fagpresse-aftalen".

Der sidder p.t. et udvalg, som jeg synes vi skal give en melding fra deres bagland om, at vi ikke kan acceptere nogen arbejder for fagblade mm. via Polfoto for 375,- i timen med fuld afgivelse af brugsrettigheder. Gå ind under det lukkede forum "faglig debat" og giv jeres mening tilkende.

Den del er den mest truende del af "Fagpresse-aftalen"
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sverige
#9
Lars Bech skrev 17. september 2005 12:50
Da jeg så nyheden om POLFOTOS priserklæring blev jeg dybt rystet. Nærmest i chok. De angriber direkte under bæltestedet, med et prisudspil der ikke er til at matche for en freelancer med enkeltmands forretning. At polfoto er pengepresset er ingen hemlighed. Men at de angriber "de små" på den måde med indtrængen på fagbladsmarkedet, er ikke alene ufin markedsføring. Det er på sigt et loyalitets selvmål af de grimme. Man mister respekten. Dem de har lagt timer i polfotos mørkekammer og senere lavet captions i deres elektroniske arkiv som freelancere, fastlancere og hvad det nu kaldes må føle sig pisset ned af ryggen. Først bliver deres arkivbilleder prisdumpet. Så underbyder de markedet og angriber deres levebrødskunder.

Jeg håber polfoto blander sig i debatten. Ligesom jeg håber de freelancere der laver underbetalte opgaver for polfoto ligger pres på internt.
Ellers kunne også opfordre til en landsdækkende boycot af det man i andre brancher kalder "skruebrækkere".
Vi kan sende liste ud med navnene på de "kollegaer " der har en polfotoaftale.......
-men det vi være at gå til yderlighederne, og der er vi ikke endnu.

Lars Bech ( tidligere nordfoto, idag Bam i samme hus)

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#10
Søren Skarby skrev 18. september 2005 16:19
Kære kolleger

I kom først med det gode initiativ - Jeg skulle lige have juristerne i DJ til, at tjekke det jeg har skrevet. Een af de nærmeste dage modtager Polfoto et anbefalet brev med følgende indhold:

Opsigelse af samarbejde:
I en del år lagde jeg billeder i Polfotos arkiv. Det gjorde jeg ud fra overbevisningen om, at mine billeder blev behandlet professionelt, og solgt med godt købmandskab. Det sidste viser sig desværre ikke, at holde stik mere. Polfoto fører en prispolitik, der kun kan betegnes som dumping. Ved fortsat, at sælge billeder gennem jer kommer jeg derfor til, at optræde som min egen værste konkurrent. Det er selvfølgelig uholdbart.
Derfor er der kun en ting at gøre:

Jeg opsiger hermed mit samarbejde med Polfoto med 14 dages varsel. Ved varslets udløb skal Polfoto ophøre med at sælge mine billeder, ligesom at de bedes fjernet fra Polfotos arkiv . Har Polofoto overført mine billeder til andre arkiver bedes de fjernet fra disse, og hvis dette ikke er muligt bedes Polfoto oplyse hvilke arkiver det drejer sig om.

Råder Polfoto over mine billeder efter samarbejdets ophør, vil dette blive betragtet som en krænkelse af min ophavsret og faktureret i henhold til retspraksis med udgangspunkt i min prisliste.
I bedes venligst sende mig en bekræftelse når billederne er fjernet.

Kopi af dette brev er sendt til juridisk afdeling i Dansk Journalistforbund.

med beklagelse

Søren Skarby
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#11
Ulrik Borgermann skrev 19. september 2005 08:43
Kære PF-bestyrelse.

Hvorfor snorksover I i bestyrelsen? [:]CONFUSED[/:]

Hvorfor skal det være et menigt medlem, Klavs Bo Christensen, der skal lægge for her med at melde fra til Polfoto - længe efter, at Polfoto meldte deres dumpingpriser ud.

Det er freelancernes død, hvis Polfoto vinder. Og alligevel har I ikke omgående sat 'noget i gang', der viser, at I har nosser! Og at I varetager PF'ernes interesser. Hvis ikke I i bestyelsen går i front, hvem pokker skal så. I har det juridiske bagland at kunne trække på i DJ.

Hvor længe har I i bestyrelsen haft kendskab til Polfotos tilbud til fagbladene om dumpingpriser?

Bedste hilsner - trods alt.

Ulrik

NB. Og det er åbenbart DJ, der har taget initiativ til at lægge en strategi for os. En strategi, der skal være færdig d. 26. d.m. Det blev meddelt forleden både på PF's site og på DJ, men nu kan jeg ikke finde det. Gad vide om det er blevet fjernet igen?
Skjult indlæg
© Sofus Comer, www.scomer.dk All rigths reserved. Foto: Sofus Comer
PF-Medlem
Kreds 5
#12
Sofus Comer skrev 19. september 2005 09:31
Kære Kollegaer
Hold kæft hvor er i seje. [:]^-[/:]
Det er sgu med en glædeståre i øjet at jeg læser disse sidste indlæg. Jeg troede at PFerne var lidt en flok Kværulerende teknik nørder ;-) der sad og ventede på at en paralyseret bestyrelse gjorde noget for dem.
Flot gået og lad os så få de sidste Polfotodrenge og piger til at melde sig ved fronten også. Jeg giver gerne kaffe og husly til nødstedte fotografer.

Mvh
Sofus fra en "SafeZone" på Djursland
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#13
Claus Sjödin skrev 19. september 2005 14:16
Indlægget vedr. handlingsplan findes på den lukkede del http://www.pressefotografforbundet.dk/forbundet/faglig_information.php?id=2056&action=info

Måske skulle vi komme med et fromt ønske om at medlemmerne af DJ/PF bliver hørt INDEN den endelige handlingsplan bliver sat i søen. Eller er det kun polfotografer der høres? Hvis det er tilfældet er alt som det plejer.
Vi vil have medlemsmøder NU, og vi vil ikke vente til Generalforsamlingen.

mvh Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#14
Lars Lindskov skrev 19. september 2005 17:43
Ulrik - vi snorksover ikke! Vi har kendt til aftalen siden slutningen af august, hvor vi omtalte den under faglig information.
DJ har nedsat en arbejdsgruppe til at tage hånd om denne situation og det er naturligvis sket i tæt samarbejde med PF. Det er bestyrelsens opfattelse, at der kommer den største vægt bag, når det er DJ og ikke "kun" PF der går ind i arbejdet. At jeg sidder i DJ´s HB og FU gør - og har gjort - selvfølgelig dialogen noget nemmere og er selvfølgelig medvirkende til den vægt arbejdet får.
mvh
Lars L
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#15
Claus Haagensen skrev 19. september 2005 21:55
Kære Kolleger!

Polfoto har med de nye aftaler som er indgået med Dansk Fagpresse lavet en prisdumpning som er uden sidestykke i Dansk Pressehistorie. Vores kolleger og PF/DJ har gennem mange årtier arbejdet for en rimelig aflønning af fotografisk freelancearbejde. Dette prisniveau skal nu åbenbart smadres når de to ”bureau-elefanter” slås om det danske marked for salg af arkivbilleder og nu også for ”løsning af specialopgaver”.


Polfotos aftale med de enkelte blade betyder bl.a. at arkivbilleder sælges til en pris på ned til 300 kr. pr. billede. Jeg er ikke blevet spurgt om jeg vil sælge mine billeder til denne pris, som er en helt uanstændig pris for vores professionelle arbejde.
Samtidig går Polfoto som bureau ind på freelancemarkedet for bestilte optagelser og tilbyder at løse specialopgaver til 1800 kr. i Østdanmark og 2200 kr vest for Storebælt. Nu må det være slut! Disse dumpninger af priserne kommer til at ramme ALLE freelancefotografer i Danmark, unge som gamle; så derfor skal DU som fotograf/pressefotograf/billedjournalist også forholde dig til disse priser, uanset om du arbejder for Polfoto eller ej!!


Jeg meddeler nu Polfoto via anbefalet brev følgende:


Jeg opsiger hermed mit samarbejde med Polfoto med 14 dages varsel. Ved varslets udløb skal Polfoto ophøre med at sælge mine billeder, analoge såvel som digitale, ligesom de bedes fjernet fra Polfotos arkiv . Har Polofoto overført mine billeder til andre arkiver bedes de fjernet fra disse, og hvis dette ikke er muligt bedes Polfoto oplyse hvilke arkiver det drejer sig om.

Råder Polfoto over mine billeder efter samarbejdets ophør, vil dette blive betragtet som en krænkelse af min ophavsret og faktureret i henhold til retspraksis med udgangspunkt i min prisliste.
I bedes venligst sende mig en bekræftelse når billederne er fjernet.


Claus Haagensen

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 3
#16
Karin Riggelsen skrev 20. september 2005 08:25
kære kolleger..
Det er noget af en kampånd der breder sig under PF´s fane ....snart lissom i gamle dage :-) Det er flot
og jeg er fuldstændig enig og hvis jeg havde billeder liggende hos Pol foto ville jeg kræve dem fjernet..straks ! Det er trods alt vores fremtid og vores levebrød det gælder.

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#17
Kurt Johansen skrev 20. september 2005 08:28
PÅ DJ´s debatforum er der et par indlæg om Polfoto, bla. af Lars Lindskov, som skriver :

"Jeg ved flere fotografer er på vej skrigende væk fra Polfoto og forhåbentlig følger flere efter i den allernærmeste tid."

Så kan opfordringen vel efterhånden ikke være mere klar. Uanset, hvor mange billeder man har liggende hos Polfoto, så træk dem ud nu. Nye som gamle og stop med arbejde for dem indtil "Fagpresse-Aftalen" er død. Ellers bliver det vores begravelse. Meddel din opsigelse her og læg pres på dine kollegaer.
Skjult indlæg
#18
skrev 20. september 2005 09:11
Nu skal man jo ikke gøre sig bedre end man er, så når jeg pr. dags dato beder Polfoto slette, hvad jeg måtte have i deres arkiv, har jeg intet at tabe.
For et par år siden havde vi også balladen med Polfoto, der barslede med et meget fantasifuldt udspil til samarbejdsaftale med fotografer. Dengang bad jeg dem om at opføre sig ordentligt, og var efterfølgende - da Polfoto tilbød en forbedret samarbejdsaftale - ikke blandt de "heldige", der blev kontaktet.
Så nu er min solidaritet med de kolleger, der virkelig har noget i klemme, måske lidt letkøbt, men af hensyn til princippet sender jeg altså idag mit anbefalede krav om, at mine billleder fremover ikke vil være at forhandle gennem Polfoto
Med venlig hilsen
Niels Nyholm
Skjult indlæg
Æg Foto: Peter Thornvig
Ikke medlem
#19
Peter Thornvig skrev 20. september 2005 09:45
Kære kolleger.

Ikke kun på grund af priserne, men også på grund af den lavstatus Polfoto tildeler fotografiet, som billig tapet, er det vigtigt at alle gode kræfter står sammen.

I 1995 slap vi endelig for den forkætrede fotografilov der netop klassificerede fotos som mindre fin frembringelser, der ikke var værdig til almindelig ophavsretsbeskyttelse.

Det har siden været en torn i øjet på store dele af udgivere / billedbureauer, fordi det store tagselv bord blev lukket da fotografier kom under den almindelige ophavsrets lov.

Nu er der så en rask forretningsmand i Politikkens Hus, der tilsyneladende har gjort det til sin livsopgave at banke fotografi og fotografer tilbage til gode gamle dage. Herremand og daglejere uden ophavsret.

Hvorfor lige nu og hvorfor aggressivt ?
Svaret handler ikke kun om Polfoto, eller umiddelbare røde tal på bundlinierne. Det er en åben krigserklæring omkring hvem der i fremtiden skal eje retten til fotografier.

Samfundet gå i retning hurtigere budskaber med færre ord. Hvem er bedre istand til at levere det en end fotografer og deres fotografier? Vi kan se det i en række andre sammenhæng. Forbruget af billeder er stærkt stigende.

I forhold til den umiddelbare økonomi må forretningen Polfoto være rimelig uinteressant for koncernen bag. Men fotografierne er blevet en vigtigere nøgle i den moderne formidling. Og hvem formidler de fotografiske budskaber vi leverer ? Der finder man svaret på hvorfor, kontraktforhold og priser er blevet vigtige instrument. For at sikre kontrol.

Derfor er denne kamp ikke kun en kamp for pressefotografiet, det er en generel kamp for fotografiets værdi på mange andre måder ude over de økonomisk.

Teknologien har gjort det muligt for den enkelte fotograf, at indgå i total totalløsninger hvor egne værk kan sælges online på egne vilkår, som f.eks. på Image2use.

Før lå markedet for billeder kun åben gennem de store bureauer. Nu kan vi selv. Det kunne lyde som historien om musen og elefanten. Men mange mus kan godt støje mere end en elefant.

Peter Thornvig
formand for Fotograferne i DJ
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#20
Ulrik Borgermann skrev 20. september 2005 10:12
Indlægget er efter Ulrik Borgermanns ønske flyttet til Faglig Debat: http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=2&i=1020&t=1020#reply_1020

hilsen

Jens Tønnesen
Webmaster
Pressefotografforbundet
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#21
Jens Hasse skrev 20. september 2005 14:11
Hej.

Jeg kan kun tilslutte mig kollegerne der har valgt at stoppe samarbejdet med Polfoto. Jeg gør selvfølgelig det samme og trækker med det samme mine billeder ud af deres arkiv.

Det er på tide at slå bremserne i- og kræve at få en ordenlig betaling for vores arbejde.

Mine billeder er fremover at finde i Chiliarkiv.dk

DBH
Jens Hasse

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#22
Michael M. Jørgensen skrev 20. september 2005 17:50
:-(( det er ganske enkelt uacceptabelt, og jeg er sikker på at også denne gang bliver det til en masse "slag i luften2 og ikke ret meget mere, desværre. Jeg ved snart ikke rigtigt hvad man skal gøre eller gribe i, men vi er for mange enkelte købmand og der er jo stadig en lille del af vores "kollegaere" som gerne vil have sådanne forhold, og jf tidl debatter om emnet så er andre som har en mening om dette jo nogle "værre nogle".

vi bør kalrt få gang i en fælles holdning til Polfoto problemattikken, gerne et hurtigt arbejdene udvalg som ikke i månedsvis skal i 2tænketank2 og forholde sig. Jeg håber at der kan tages fat på denne og ligne problemstillinger straks, På vores kommende generalforsamling bør vi vedtage en udtagelse som i meget skarbe vendninger tager afstand til denne problemstilling, Måske bør vi også oplyse om problemstillingerne til andre fagforbund, I alle tilfælde så er "rusebaneturen" for længst startet og vi er stadig igang med at glide nedaf.

Jeg skriver også til polfoto(igen) idet jeg netop har modtaget afregning å salg af et stk foto 312.00 kr,

Med venlige hilsner

michael
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#23
Søren Holm skrev 20. september 2005 23:28
God idé at trække billederne ud af Polfotos arkiv. Jo flere af os, der gør det, jo større indtryk vil det uden tvivl gøre på chefkontorerne.
Jeg mener, at et bureau, som i sine handlinger ikke respekterer og værdsætter sine egne leverandører (fotografer) efter fortjeneste, heller ikke har fortjent fotografernes respekt. Det er os PF'ere, der laver billederne, og dermed skaber det produkt, som Polfoto m.fl. sælger billigere og billigere, samtidig med at de undergraver vores copyright. Vi har faktisk fat i den lange ende, hvis vi kan holde sammen.
Jeg sender også et anbefalet brev i stil med Skarbys i denne uge og jeg opfordrer flere til at tilslutte sig initiativet. For hver eneste PF'er,
der gør det samme, vil skubbe lidt til snebolden. Måske blir den stor nok til at blive taget alvorligt.

Søren Holm, Chili foto & arkiv

Skjult indlæg
avatar
#24
Torben Bille skrev 22. september 2005 09:32
Tillad mig at bruge jeres åbne debatforum. Mit formål er alene at hjælpe til at skelne mellem myter og kendsgerninger:

Det har været gentaget så tit, at nogen kan forveksle det med sandhed, at rammeaftalen mellem Dansk Fagpresse og POLFOTO indebærer en arkivstykpris på 300 kr. Ikke desto mindre: Det passer ikke (hvad enhver kan forvisse sig om ved at se aftalens ordlyd, som jo ikke er hemmelig!). For fagblade med et oplag under 30.000 eks. er prisen 400 kr., mens blade med et større oplag må af med 600 kr. pr. billede.

I debatten, både her og blandt fotografer, figurerer også en timepris på kr. 375. Det er en myte. Ingen fotograf løser opgaver for POLFOTO til 375 kr. Derimod kan fotografer på POLFOTO have dagvagter (med et varierende antal opgaver) til kr. 3.000. Og minimumsprisen for andre opgaver er to timer til i alt 1.200 kr.

Nogle af de fotografer, der er tilknyttet POLFOTO, har mødt kolleger, der spørger, om det er rigtigt, at man ikke får provision på POLFOTO. Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Vi udbetaler provision efter de aftaler, vi har indgået med fotograferne.

Hvis nogen har behov for uddybning eller lignende, kan jeg nås både på mail og mobil.

Tak for ordet.

Torben Bille
Ledende redaktionschef
POLFOTO
Mobil: 51 27 11 18
Mail: tobi@polfoto.dk
JP/Politikens Hus
Rådhuspladsen 37
1785 Kbhvn. V
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#25
Kurt Johansen skrev 22. september 2005 12:27
På Dansk Fagpresse hjemmeside kan man bla. læse følgende:

"Nyt fra Dansk Fagpresse:
Billigere billeder fra Polfoto til Dansk Fagpresses medlemmer tirsdag 2. august 2005

Ingen forside- og bagsidetillæg eller nettillæg

Dansk Fagpresse har indgået en rammeaftale med Polfoto, som sikrer
medlemsbladene væsentlige rabatter ved køb af nyheds- og arkivbilleder hos
Polfoto.
Aftalen indebærer blandt andet, at blade med et oplag pr. nummer på under
30.000 fremover skal betale 300 kr. for et nyhedsbillede og 400 kr. for et
arkivbillede. Blade med oplag på over 30.000 skal betale 500 kr. for et
nyhedsbillede og 600 kr. for et arkivbillede.
+
Det enkelte fagblad kan bestille POLFOTO til at løse specialopgaver til en pris – uanset oplag
– på 1.800 kr. for opgaver i Storkøbenhavn med normalt tidsforbrug. I provinsen er prisen 2.200 kr. – begge priser tillægges kørsel efter statens takster. Genbrug af disse billeder som arkiv er for det bestillende blad gratis.
"

Otte timer for kr. 3.000 giver kr. 375,- i timen, det er den nedre timeløn for at arbejde for Polfoto til blade under Dansk Fagpresse - og aftalen indebærer ydermere fuld afgivelse af brugsrettighederne af billederne til det enkelte blad.

Kan dagfotografen udføre jobbet på 2 eller 3 timer, er fotografens honorar mellem kr. 750 og kr. 1.125 og Polfotos fortjeneste ligger mellem kr. 1.450 og kr. 675 pr. opgave. Leverer fotografen 3- 4 billeder er stk. prisen ned til mellem kr. 187,50 og kr. 375,- .
I aftalen omtales begrebet "normalt tidsforbrug". Hvis Polfoto entrerer med en freelancer på opgavebasis er timelønnen kr. 600,- og øvrige betingelser uændret. Iflg. lommeregneren er Polfotos fortjeneste kr. 0,-, hvis fotografen er 3 timer om opgaven i f.eks. Storkøbenhavn. Så det kan ikke være helt ude i skoven at gå ud fra, at "normalt tidsforbrug" i Storkøbenhavn er omkring de 2 timer og i provinsen 2,5 time pr. opgave. Fotografens honorar bliver her mellem kr. 1.200 og kr. 1.500 pr. opgave og Polfotos fortjeneste mellem kr. 600,- og kr. 700,- pr. opgave.
Så enhver købmand kan da se, at potentialet for Polfoto ligger i at sende fotograferne på dagaftalerne ud i byen og løse opgaver under Fagpresse-aftalen. Hvis det kører rigtigt godt én dag og fotografen løser 4 opgaver i Storkøbenhavn á kr. 1.800 ialt kr. 7.200,- , så tjener Polfoto kr. 4.200 om dagen pr. fotograf, der selv skal sørge for udstyr, bil, pension, ferie, efteruddannelse mm og ikke har nogen tryghed i ansættelsen.

Så kendsgerningerne er, at de nedre grænser i aftalen er:

- billeder sælges ned til kr. 300,- pr. stk., måske endda lavere ved direkte bestilling
- fotografen afgiver fremtidige brugsrettigheder til bestilleren.
- fotografen aflønnes med ned til 375,- i timen.
- fotograferne vil få krummerne og Polfoto fortærer flødeskummet.
- et direkte angreb på freelancernes levevej
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
#26
Kurt Pedersen skrev 22. september 2005 15:50
Lyder til, at Chiliarkiv.dk er et bedre alternativ. Hvad med imagesource.dk er der nogen der kender til dem - ser ud til de følge DJ retningslinier ?

Skjult indlæg
#27
Lars Bahl skrev 23. september 2005 00:06
Skjult indlæg
avatar
#28
T. Clausen skrev 23. september 2005 06:04
Vi (imagesource.dk) er (endnu) et alternativ til de etablerede billedbureauer - men vi har retningslinier, der tager deres udgangspunkt i fotografernes egne (DJ's) anbefalinger - Men det er da klart at vi som firma beregner os en % af salget pt. 20%....

mvh
T.Clausen
info@imagesource.dk

Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds Fyn
#29
Geert Mørk skrev 23. september 2005 08:43
Hvorfor overvejer du ikke at bruge Image2Use. Det er jo vores eget (pressefotografernes) billedbureau. Størst mulig afregning til DIG! Mindst muligt bøvl. Absolut TOP-service. Gå ind på deres hjemmeside eller kontakt f.eks. din udmærkede kollega Hans Otto i Århus. Han har været med fra starten og kan give svar på alle spørgsmål i denne sag.
Held og lykke.
Geert Mørk
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#30
Kristian Linnemann skrev 26. september 2005 09:01
Hej alle,

Jeg har fulgt Jeres/vores debat vedr. salg af arkiv/stock billeder via Polfoto og deres prispolitik. I den forbindelse er forskellige alternative bureauer blevet nævnt. Jeg har selv en del billeder liggende ved Scanpix og nogen få ved Polfoto og kan se hvordan det samlede arkivsalg har været dalende trods en større mængde billeder. I forbindelse med mine opgaver for forskellige magasiner under Aller, arkiveres de billeder nu i All Over regi. Jeg kan se, at arkivsalget er stigende ved All Over og det er ikke kun salg af kendte og royale, selv alm. nyhedsbilleder og genrebilleder er der faktisk kommet et godt salg i. Så måske er All Over et bud på et godt alternativt bureau.

Mange hilsner

Kristian L.
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#31
Kurt Johansen skrev 5. oktober 2005 21:23
I det nyeste nummer af Journalisten (som er vores fagblad !) er der igen brugt mere plads på at lade Bo Maltesen og Christian Kirkegaard komme til orde og udbrede sig om hvilken gave "Polfoto-Fagpresse-aftalen" er til fotograferne, end der er brugt på at gå lidt i dybden med, hvilke katastrofale følger aftalen rent faktisk vil få for faget og dets medlemmer. F.eks.:

"Politikens chefredaktør, Bo Maltesen, der samtidig er chef for POLFOTO, tager fotografernes boykot med sindsro.

»Vi har registreret, at der er nogle fotografer, der har opsagt deres arkivaftale med POLFOTO. Det er jeg selvfølgelig ked af, for vi vil gerne have så mange fotografer i arkivet som muligt. Og det ærgrer mig, for de har tilsyneladende ikke sat sig ind i den aftale med fagpressen, som de kritiserer.

Aftalen gør det igen muligt for en del pressede fagblade at bringe billeder. Vi har allerede udført mange opgaver for blade og medier under fagpresseområdet, og det er vores klare overbevisning, at vi kommer til at beskæftige flere freelancere,« siger Bo Maltesen.

Han siger, at boykotten med det omfang, den har nu, ikke vil kunne mærkes af POLFOTOs brugere."

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at der ikke er flere end en halv snes stykker her på sitet, som har trukket sig ud af Polfoto. Denne hoveren i vores fagblad kan vi ikke have siddende på os. Se nu at få alle jeres billeder ud - der er faktisk mange medlemmer repræsenteret i Polfotos arkiv - meddel også opsigelsen her på siden.

Og til de, der ikke har læst medlemsorienteringen fra september og bestyrelsens udmelding, skal den lige gentages.

"Vi kan kun opfordre til at undlade at arbejde for Polfoto - alt andet er ukollegialt !"
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#32
Lars Lindskov skrev 6. oktober 2005 05:47
Kære alle

Kurt har jo helt ret, men Journalisten bliver redigeret udfra, at de skal være et uafhængigt mediemagasin, så vinklen kan vi ikke blande os i......

For god ordens skyld bringes her mit brev til Polfoto:

Polfoto
Rådhuspladsen 37
1785 Kbh. V



18.09.2005




Kære Polfoto

Med beklagelse opsiger jeg hermed samarbejdet med jer med 14 dages varsel. De snart 25 års samarbejde har ellers været godt, men jeres seneste tiltag gør, at samarbejdet naturligvis må slutte og jeg må finde en mere professionel samarbejdspartner.

Ved varslets udløb skal Polfoto ophøre med at sælge mine billeder, ligesom de bedes fjernet fra Polfotos arkiv. Jeg forventer ikke, at Polfoto har overført mine billeder til andre arkiver, da jeg ikke er orienteret om dette, men hvis mine billeder ligger andre steder bedes de også fjernes.

Råder Polfoto over mine billeder efter samarbejdets ophør, vil det blive betragtet som en krænkelse af min ophavsret og faktureret i henhold til retspraksis med udgangspunkt i min prisliste.

I bedes venligst sende mig en bekræftigelse, når billederne er fjernet.


Med venlig hilsen


Lars Lindskov
-----

Det skal bemærkes, at jeg har fået en bekræftigelse - og at jeg har været i dialog med Polfotos ledelse efterfølgende p.g.a. min holdning om de er uprofesionelle. Jeg bringer her mit svar:

Tak for din mail.
Jeg mener i er uprofessionelle af flere grunde. Først og fremmest er I meget vidtgående i en for fotografer meget dårlig prispolitik - og I giver ikke information til jeres indholdleverandører. Det synes jeg ganske enkelt er meget uprofessionelt.
Jeg synes faktisk også din mail tydeliggør, at I er uprofessionelle - nemlig ved du tager den laveste fællesnævner og bruger som målestok fremfor at anskue vinklen mere ud fra et kvalitetsmæssig synsvinkel. Det er bestemt ikke min opfattelse, at man bruger samme fokus på avisen Politiken!

Jeg mener ikke jeg har slør for øjenene, men vi anser nok virkeligheden forskelligt. Jeg er helt på det rene med der er store forandringer i mediebranchen og jeg deltager gerne i både forandringer - og såmænd også udvikling. Det er nemlig ikke nødvendigvis det samme - jeg synes udvikling er det mest spændende. Det synes jeg faktisk er en professionel indstilling!
------

mvh
Lars L


 
Skjult indlæg
Hjemme hos Charlotte Lynggaard til artikel af Birthe Lauritsen Foto: Ruddi Christensen Foto: Ruddi Christensen
PF-Medlem
Kreds 3
#33
Ruddi Christensen skrev 6. oktober 2005 08:23
Jeg har lige sendt følgende brev:




Polfoto
Rådhuspladsen 37
1787 København K.


Jeg holdt op med at levere billeder til Polfoto, da der blev indgået aftale med Dagbladenes Bureau om at udføre bl.a. mit hidtidige arbejde til halv pris.
I konsekvens af Polfotos seneste tiltag med endnu mere omfattende discountaftaler på helt uacceptable vilkår, anmoder jeg hermed om at få slettet de billeder, jeg har i arkivet hos Polfoto og hos eventuelle udenlandske samarbejdspartnere.
Bekræft venligst, når det er sket.

Med venlig hilsen

Ruddi Christensen
Lindevang 34
6200 Aabenraa.
Skjult indlæg
Hjemme hos Charlotte Lynggaard til artikel af Birthe Lauritsen Foto: Ruddi Christensen Foto: Ruddi Christensen
PF-Medlem
Kreds 3
#34
Ruddi Christensen skrev 6. oktober 2005 08:35
Til beroligelse af de skarpsindige: Jeg har rettet postnummeret til 1785, så brevet skal nok nå frem.....
mvh Ruddi.
Skjult indlæg
Æg Foto: Peter Thornvig
Ikke medlem
#35
Peter Thornvig skrev 6. oktober 2005 09:39
Lars har fat i en meget vigtig brik. Respekten for andre end sig selv.
Højrøvet selvtilstrækkelighed, er en af de dyder der tænder de fleste af.
Normalt skal man holde distance til det personlige i en konflikt. Men det er svært her.

Nu er det ikke kun i Polfoto sagen vi oplever denne selvtilstrækkelighed. På en række andre kontaktflader, er mønstret det samme.
Reaktioner der afspejler en total mangel på evne til at kunne andet end sig selv.

En af grundene til at det danske arbejdsmarked generelt har ry og rygte for stabilitet og en afbalanceret dialog parterne imellem, er gensidig respekt og evnen til at sætte sig ind i modpartens situation.

For fotografi og i særdeleshed pressefotografi, har det betydet en mangfoldighed og kvalitet, man skal lede meget længe efter andre steder. Med tanke på at vi kun er 5 millioner danskere er det ganske godt gået, når vi, internationalt set, i vores meget små aviser og blade billed mæssigt matcher mastodonterne.

Denne balance og kvalitet er én enkelt mand, hans projekt og selvtilstrækkelighed ved at sætte over styr, ved at gøre fotografi til en forbrugs vare på linie med frimærker og tapet.

Derfor har Lars så evig ret når han siger "uprofessionelt".

Peter Thornvig

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#36
Kurt Johansen skrev 6. oktober 2005 10:08
Lindskov skrev:

"Journalisten bliver redigeret udfra, at de skal være et uafhængigt mediemagasin, så vinklen kan vi ikke blande os i......"

Det fritager ikke Journalisten for at gå i dybden med tingene samt tage bladets målgruppes interessefelter med i vinklingen af historierne. En prisdumpning og ophavsretskrænkning af den kaliber vi er ude for p.t. bliver pludselig drejet over i en gang ligegyldig person-fnadder om tidligere organisationsfolks videre karriereforløb på de bonede gulve. Jeg vil ikke engang kalde det en vinkling.

hilsen

Kurt

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#37
Lars Lindskov skrev 6. oktober 2005 10:48
Kære Kurt

Jeg er faktisk enig med dig i indholdsdelen.
Men hvis man vil have et uafhængigt fagblad må man leve med, at de ikke altid skriver, hvad man selv synes er vigtigst. Det har mange oplevet i Journalisten - og i øvrige medier. Sådan er det journalistiske virke jo - også i vores billedjournalistiske virke er det ikke altid "ofrene" synes de er fotograferet på den rigtige måde.
Iøvrigt er diskussionen om Journalistens form og indhold noget DJ´s hovedbestyrelse bruger meget energi på i disse tider - og har gjort de seneste par år.

Jeg synes vinklem med tidligere faglige topsfolk rolle i chefstolene er ganske relevant, men jeg er helt enig med dig i, at de ikke burde fjerne fokus for den meget vigtige kamp for mangfoldighed og arbejdsforhold i den danske fagpresse.

mvh
Lars L
Skjult indlæg
Photographer Jakob Carlsen Foto: Anders Vendelbo
PF-Medlem
Kreds 1
#38
Jakob Carlsen skrev 31. oktober 2005 14:23
Nedenstående mail har jeg sendt til Torben Bille:

Hej Torben
Med baggrund i Polfotos aftale med Dansk Fagpresse vil jeg hermed opsige min kontrakt og bede om at mine billeder bliver slettet fra Polfotos arkiv ved ophøret af kontrakten.
Jeg anser jer som forretningspartnere med hensyn til vores aftale om at i sælger mine arkivbilleder. Jeg kan ikke samarbejde med en forretnigspartner der tilbyder fotografpriser til nogle af mine kunder som jeg umuligt kan eller vil konkurrere med.

Bekræft venligst modtagelsen af min mail.

Med venlig hilsen

--
Photographer Jakob Carlsen
www.jakobcarlsen.dk
fotograf@jakobcarlsen.dk
Tel 0045 2029 3657
Skjult indlæg
avatar
#39
Rasmus skrev 3. november 2005 14:54
Jeg syntes også at alle dem der uploader til polfoto skal stoppe som før sagt, priserne er ved at være skandaløse. Ikke nok med at de udbyder gratis til skoler, men med de priser er det ikke sjovt mere.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#40
Johnny Anthon Wichmann skrev 25. november 2005 09:02
Så lykkedes det. Mine billeder blev fjernet fra Polfotos udstilling i forgårs. Det har været svært at trænge igennem.
Det skete da også med en kløgtig hilsen fra den ledende på stedet om, at det ER jo ikke os fotografer, men markedet, der bestemmer prisen på billeder.
Så sker der hverken værre eller bedre, at de ringer 3 timer senere og gudhjælpemig næste dag igen også og spørger om de må købe nogle nyhedsbilleder til deres abonnenter........[:]LOL[/:][:]LOL[/:][:]LOL[/:][:]LOL[/:][:]LOL[/:][:]LOL[/:]
Det var faktisk ikke ret svært at tjene de 60% selv.
Go weekend.

(tjek lige, om de rent faktisk HAR fjernet Jeres billeder...)

Skjult indlæg
avatar
#41
Torben Bille skrev 30. november 2005 10:52
Når nu Johnny Wichmann selv fremdrager dele af en privat mailkorrespondance må det i tosidighedens navn vist være tilladt at fortælle resten af læserne, hvad jeg rent faktisk svarede ham.

"Uden at bore for dybt i dine argumenter: Du taler som om arkivpris er noget fastlagt. Og det er da også bedst set fra et fotografsynspunkt, men arkivprisen afhænger, som så meget andet, af markedet og den pris, markedet er villig til at betale. Med andre ord: Nogen gange får man en høj arkivpris, andre gange ikke."

Hvis man som fotograf, eller for den sags skyld blikkenslager, bager eller journalist, ikke ved, at det er markedet, der sætter prisen, vil jeg tillade mig at mene, at man lever i en anden verden. Og fred med det. Med i helhedsbilledet hører også, at samme Wichmann i september i år underskrev en kontrakt med POLFOTO, som han så sprang fra før blækket var tørt.


Torben Bille

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#42
Lars Rønbøg skrev 30. november 2005 11:24
Kære Torben Bille

Et enkelt spørgsmål - afhænger din hyre også af markedet og af hvor meget Politikens Hus er villig til at betale dig.....den ene måned får du en høj løn, den næste får du en lav løn?

Venlig hilsen
Lars Rønbøg
Skjult indlæg
avatar
#43
Torben Bille skrev 30. november 2005 12:37
Nu er jeg ikke selvstændig næringsdrivende, men min løn afhænger da også af min markedsværdi.

vh
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#44
Kurt Johansen skrev 1. december 2005 19:22
- Nu er der også forskel på prisen på æg fra burhøns og fra fritgående -

eller

- en pølseproducent, der vil ind på pølsemarkedet, får fat i noget billigt godt pumpet svinekød og nogle underbetalte polske slagteriarbejdere, kan uden tvivl sælge billige pølser - men har derigennem næppe ensidigt sat markedsprisen for pølser generelt eller timelønnen for den organiserede slagteriarbejder iflg. overenskomsten.
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#45
Kurt Johansen skrev 3. december 2005 09:19
Kære Torben Bille

Jeg finder det meget underligt, at man går ind på en åben debat på PF´s site, og så snart der er nogen, som ikke er enig - går man over til at sende private mails.

Jeg er ikke interesseret i at debattere med dig via mails - kun i et åbent forum .

mvh

Kurt Johansen
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#46
Michael M. Jørgensen skrev 4. december 2005 09:58
Kære Torben Bille

Som lønmodtager har du via din ansættelse et socialt sikkerhedsnet, du får stillet nødvendige arbejdsredskaber til rådighed. Det som alle disse ting koster skal freelancere først frætrække og så derfra kan måske blive noget tilbage til privat omkostninger.

Prøv at gå en tur ned at Vesterbrogade i København, nyd din frihed og den rene luft, og kik dig så omkring måske kan du få øje på frihedsstøtten for stavnsbåndet ophævelse, en interessant tanke ikk.

Desværre så blev debat mødet imellem dig og Lars Lindskov ikke til noget, der var ifølge det oplyste ikke tilslutning nok.
Jeg vil derfor igen opfordre dig til et nyt debatmøde imelle dig og gerne lars lindskov. Så kan alle holdninger og meninger åbent kan udvekslet, Det er da bedre end dette sker i døglsmål.

Jeg tror nu ikke at du har dine meningers mod og vil stille op, men hvis jeg tager fejl så er jeg klar til at finde lokaler mv

med venlige hilsner

Michael M.Jørgensen

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#47
Lars Lindskov skrev 5. december 2005 06:12
Kære Michael

For god ordens skyld var Torben Bille ikke med i det panel, der skulle have diskuteret fotojournalistik og mangfoldighed - det var Bo Maltesen.

Iøvrigt håber vi at vi kan gennemføre et møde i starten af det nye år, hvor der forhåbentligt er kommet ordnede forhold omkring Polfoto, så fagbevægelsens blade kan handle med et firma, der har indgået overenskomst.....

mvh
Lars Lindskov
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#48
Michael M. Jørgensen skrev 6. december 2005 09:17
:-)) Hej Lars

Det er rigtigt jeg havde forlæst mig på indbydelsen, men mit "tilbud" til Hr Bille står selvfølgeligt ved.

Jeg som mange andre ser frem til at mødes i starten af den nye år og vil da hermed opfordre til at såsnart en dato er kendt at denne meldes ud så vi kan mødes så mange som muligt.

med venlige hilsner
Michael
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund