RSS

Kommentarer til

Mac brugere raser over nye MacBooks

Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds 6
#1
Simon Wedege Petersen skrev 17. oktober 2008 05:23
Det er rigtig ærgerligt, at der ikke er FireWire i MacBook, men som du selv skriver, så ville en professionel fotograf nok ikke vælge en MacBook. Mht. til redigering, overførsel af billeder m.v., så får man meget mere ud af en Pro udgave:
1x FireWire 800
2x USB 2.0
Op til 512 MB grafikkort, plus man kan vælge at bruge det andet, mindre grafikkort, så man har mere batteri.
En anelse større skærm

Kan man ikke bruge netkortet til overførsel af brugere m.v. til en ny Mac?
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
#2
Jan Eskildsen skrev 17. oktober 2008 07:37
Man bestemmer selv, om man vil købe den nye model.
Eller beholde den tidligere model.
Skjult indlæg
#3
Niels Riis Ebbesen skrev 17. oktober 2008 10:06
Handler det ikke om, at udviklingen af FireWire mere eller mindre er gået i stå, og at der ikke er ret mange udstyrs producenter, som fremstiller hardware der gør brug af FW-porten.

- og jeg husker også alle dem der klagede sig, dengang Apple droppede SCSI-porten.

Med evnlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#4
Søren Steffen skrev 17. oktober 2008 10:24
Hej Simon

For at kunne overføre sine indstillinger etc til en anden Mac, skal man starte den op som FW disk .

Og tak til Jan . Det havde jeg slet ikke tænkt på. ;o)

stef
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#5
Jens Tønnesen skrev 17. oktober 2008 12:18
Niels Riis Ebbesen skrev:

"der ikke er ret mange udstyrs producenter, som fremstiller hardware der gør brug af FW-porten"

Meget ofte er der valgmulighed mellem USB 2 og Firewire. Men på video-området er firewire stadig standard, når det drejer sig om overførsel af DV eller HDV fra kamera til computer. Det er i hvert fald baggrunden for kritikken fra en del videofotografer, jeg har læst.

De 'tvinges' så over på den noget dyrere Macbook Pro, som har Firewire 800 og skal så købe en adapter til en 50'er, så de kan slutte deres Firewire 400-udstyr til. Men mon ikke de fleste videofotografer også vil være bedre tjent med den løsning?

Mange nyere videokameraer er jo udstyret med harddisk eller kort, så her er firewire-porten sikkert ikke nødvendig.

Jeg har i snart fire år levet med en PC-bærbar, der ikke havde firewire (jeg havde overset det, da jeg studerede specifikationerne før køb). Men det problem blev løst med et Firewire-kort af PCMCIA-typen til en 3-400 kr.

Set på afstand, så kan det godt virke som om Apple med de nye MacBooks svigter deres kernepublikum ved at fjerne den matte skærm og firewire, men det sker utvivlsomt for at få fat i andet og større kundesegment.

hilsen Jens
Skjult indlæg
#6
Niels Riis Ebbesen skrev 17. oktober 2008 13:32
Hej Jens, jeg har prøvet at lege lidt med videoredigering i iMovie, og min første erfaring var, at det er nogle processer der virkelig kræver datakraft, og derfor er det vel ikke spor unaturligt, at Apple kun dedikerer deres topmodeller til det segment.

En anden sag er, at jeg har et væld af enhedder (scanner, kameraer, diske, kortlæsere, o.s.v.) som kan tilsluttes via USB, og jeg har kun en gammel iPod, som både har et FireWire og et USB tilslutningskabel.

Og der er jo rigtig mange digitale videokameraer der bruger hukommelseskort, som man kan sætte i en USB-kortlæser...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#7
Søren Steffen skrev 17. oktober 2008 18:34
Man skulle jo næsten tro at jeg havde evne som spåmand.
Apple har lige nu udsendt en opdatering af Migration Assistent så man ogå kan overføre indstillinger via netværk.

stef
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#8
Jens Tønnesen skrev 18. oktober 2008 10:12
Niels Riis Ebbesen skrev:

"min første erfaring var, at det er nogle processer der virkelig kræver datakraft, og derfor er det vel ikke spor unaturligt, at Apple kun dedikerer deres topmodeller til det segment. "

Det var faktisk også det, jeg skrev i det indlæg, du svarede på: Nemlig at videofolk nok ville være bedre tjent med en MacBook Pro under alle omstændigheder.

Men jeg faldt lige over dette link:

http://technologizer.com/2008/10/17/firewire-isnt-alone-a-brief-history-of-features-apple-has-killed...

til en liste over features, som Apple har droppet gennem tiderne til irritation for nogle brugere.

hilsen Jens
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund