RSS

Kommentarer til

Skarp kritik af Årets Pressefoto

Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 1
Morten Juhl skrev 14. marts 2008 01:42
Det må være på sin plads at få en debat om "Årets Pressefoto". Ikke selve udstillingen, men valget af : "Årets Pressefoto" , som er så vigtigt, fordi det udadtil fortæller, hvor de danske pressefotografer/billedjournalister er lige nu. Det er også dagens sidste præmie når udstillingen åbnes , der lægges op til noget ganske særligt.
Derfor bør signalet i det valgte billede være overraskelse, et signal for året, det at have været på rette sted , på det rette tidspunkt----og trykket rigtigt af. Vi kender alle den fornemmelse af at have taget et rigtig godt billede. I det udvalgte billede er der ingen af disse kvaliteter, det er ordinært, men serien er meget, meget flot, og her forekommer det, at dommerne ikke har set klart. De er blevet overvældet af seriens episke side.
Det er ikke rart at tage hul på en debat, man kan få mange ting skud i skoene, men hånden på hjertet, det var en fremragende serie, som den gode kollega fra JP fik sin 2.præmie for, men der var ikke et "Årets Pressefoto" i den serie.
Så debatten skal gå på dommernes valg. Sad de med hver sit?, kunne de ikke blive enige ?, og valgte de så et tredie ?. Det ved vi ikke, og det skal vi heller ikke vide. Men vi skal debattere valget, fordi det er vigtigt fremover ellers mister udstillingen højde. Det nytter ikke at vores udstillings topbillede "Årest Pressefoto" er ordinært. Udstillingen hedder Årest Pressefoto. Det skal være et billede, så folk mister pusten.
Efter prisoverrækkelserne fik jeg grundigt set på alle billeder, og undrede jeg mig. Er der gået for meget "serie" i konkurrencen ?? og kan dommerne derfor ikke se klart ?
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
Jens Tønnesen skrev 14. marts 2008 17:55
Morten Juhl skrev:

"Så debatten skal gå på dommernes valg. Sad de med hver sit?, kunne de ikke blive enige ?, og valgte de så et tredie ?. Det ved vi ikke, og det skal vi heller ikke vide."

Det er vist ikke nogen hemmelighed - Brian Karmark nævnte det vist selv i sin til åbningen - at dommerne sad sammen under hele udvælgelsen og var enige om at kåre netop dét billede til Årets Pressefoto. Men som det fremgår af http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9517 så skete det efter meget lang betænkningstid.

hilsen

Jens Tønnesen
Webmaster
Pressefotografforbundet
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 1
Morten Juhl skrev 15. marts 2008 00:57
Kære Jens.

Ja debatten skal gå på hvad dommerne har valgt. Jeg er tindrende ligeglad med hvor mange gange de er gået ind og ud af døre, har tændt og slukket lyset. Valget er faldet på et ordinært billede. Skal proportionerne for "Årets pressefoto" strammes op ??, skal der stilles nogle helt klare krav til valget af specielt dette billede ??.
Det er jo fyrtårnet, det er årets ikon, hvor vi ikke bare kan acceptere, at hvem som helst der var på stedet, med en mobiltelefon, kunne have taget billedet. Det er vores faglighed det drejer sig om. Hvis vi udvander " Årets Pressefoto", giver vi køb på alt det som ÅP igennem årene har været med til at fundere.
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 1
Karsten Weirup (Pf/Dj) skrev 15. marts 2008 01:53
Morten Juhl har naturligvis ret. Årets pressefoto er - hvor tragisk baggrunden end er - et temmelig ordinært billede, som en hvilken som helst journalist kunne have taget. Vi skal neteop med dette "ikon" som Morten kalder det, vise over for alle og enhver at vi er i stand til at levere overraskende snit fra hverdagen.
Det glæder mig at årets pressefoto for en gang skyld er herhjemme fra, men det forekommer mig bare at der var andre mere indlysende kandidater. Det er klart at det er dommernes beslutning, det er bare svært at forstå at de har valgt som de har gjort.

Bedste hilsner Karsten Weirup
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 4
Mogens Laier skrev 15. marts 2008 11:04
Jeg er ked af det, men jeg kunne ikke være til sted i fredags til åbning.
Så jeg kender ikke engang Årets Pressefoto. Det er så måske en af de ting vi skal have mere gang i. Havde det billeder der skulle være det ypperligste været godt, så skulle alle aviserne have det på forsiden.
Så det brænder måske lidt på lokummet med hensyn til vores PR aktiviteter i Årets Pressefoto. Jeg glæder mig til at se vinderbilledet, så jeg også kan snakke med.
v.h.
mogens laier
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 2
Kurt Johansen skrev 15. marts 2008 11:43
http://www.aaretspressefoto.dk

hvor vinderbillederne kan ses.

Alle landsdækkende aviser omtalte og bragte billeder fra ÅP dagen efter - og alle aviser modtog pressemateriale og adgang til at bringe alle vinderbillederne.

Traditionen tro vægtede de enkelte aviser nok deres egne prisbelønnede fotografer mest i omtalerne. Det er en redaktionel prioritering og nok svært at lave om på - men forslag, der kan udbrede omtale og yderligere profilering af ÅP modtages med kyshånd.

mvh

Kurt
Skjult indlæg
Hjemme hos Charlotte Lynggaard til artikel af Birthe Lauritsen Foto: Ruddi Christensen Foto: Ruddi Christensen
PF-Medlem
Kreds 3
Ruddi Christensen skrev 16. marts 2008 09:57
Glem nu ikke, at konkurrencen hedder "Årets pressefoto". Ikke årets billede. For mig er et pressefoto et billede, der fungerer godt i pressen i situationen. At der kan være andre billeder, der er komponeret/arrangeret mere kreativt, med mere spændende lys, er i den forbindelse helt uinteressant. Som jeg altid sagde, da jeg drev bureau: "Du kan ikke sælge et godt billede. Verden er fuld af fremragende billeder. Det, man kan sælge, er en god grund til at trykke billedet". Det er vel der forskellen er på et foto og et pressefoto. Der var en god grund til at tage dette billede - og en god grund til at trykke det. Derfor mener jeg ikke, valget er forkert.
vh Ruddi
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sverige
Lars Bech skrev 16. marts 2008 10:21
Kære Kollegaer, Det er godt Årest Pressefoto skaber noget debat. det er sundt for os alle. Jg må og melde ud jeg er uenig i kritikken af dette års vinder. For en gang skyld et foto der giver en klump i halsen og jeg må indrømme jeg var dybt berørt.
Nu er jeg jo ikke længre pressefotograf til dagligt. Mere reklame, portræt, men man har det altid i sig når man kigger på avisfotos.
Jeg kan godt se stilen og kompositionen ikke er sprællende og farverne ikke er pang agtige, men tilgængæld er der en stærk historie. Men jeg synes heller ikke nødvendigvis, at man skal vælge en formfoto der viser se hvad vi kan. Et tivolifoto med fuld fart på farver og forgrund.
Det er ikke interresant, det har vi gjort. Det handler om at formidle, det handler om føelser, det handler om at have noget på hjertet, og det har dette foto.
Og hvornår har jeg sidst fået en klump i halsen over et foto? Det kan jeg sgu ikke huske.
Tilgængæld kan jeg godt huske Morten Juuls vinderfoto af en demostrant der læser kafka. Det er jo heller ikke et super komponeret-lyset er lækkert-tju-bang foto. Det er et helt ordinært pressefoto med en god historie. Sådan, no more no less.

Så respekt herfra til den unge vinder. Han har noget på hjertet, og det glæder jeg mig til at se mere af.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
Casper Dalhoff skrev 16. marts 2008 16:14
Svar på tiltale på ÅP

Kære Morten og alle andre der vil vide mere...
Historien viser at dette ene foto år efter år skal stå for skud – og heldigvis. Men det er ikke kun i Danmark at årets foto skaber debat – World Press er et andet godt eksempel.
I år var jeg så i juryen. Det var en meget spændende opgave, hvor vi fik lov til at se et hav af gode billeder.

Hvad skal Årets Pressefoto indeholde?
I år valgte vi, at det ikke skulle været et ”året der gik” men en udstilling med god fotojournalistik. Og vi var enige om alle vinderbilleder og alle øvrige billeder på udstillingen. Så enige at vi mødte op i Odense, så vi kunne give alle interesserede svar på deres spørgsmål. Derfor deltager jeg også her...

Angående selve billedet...
Det er på ingen måde et kompromis. Efter gennemgangen sad vi tilbage med ca. 5 billeder. De blev hurtigt til to. Og så brugte vi to timer på at finde det helt rigtige... – Og det fandt vi.

Vi valgte et foto fyldt med følelser. Sorg, frygt, fortvivlelse, angst og en påtaget stolthed ved en gruppe unge mænd, der er kastet ud i noget, som de på ingen måde ved hvor ender. De er ramte for resten af deres liv. At gå på opdagelse i deres øjne og aflæse hvert et blik efterlader mig med kuldegysninger.

De kuldegysninger var jeg ikke ene om at have. Det sad vi alle tre med første gang vi så billedet, og det var det eneste af alle 3.500 billeder, der gav os den fornemmelse. Derfor var det ved det endelige valg ikke til at komme udenom dette foto.

Vi kunne have valgt noget andet... Men vi valgte fotojournalistik.
Der er skønhedsfejl ved billedet og som en anden kritiker sagde i Odense, så skal Gregers som ung fotograf have stor ros for ikke at have brugt photoshop til at fjerne denne lille detalje over hovedet på den ene soldat...
I vores øjne var historien og øjeblikket så stærkt, at vi havde en vinder.

Din kommentar til om man skal pålægge en jury en opgave før udvælgelsen kan jeg generelt ikke forstå. Hvis du vil lave en checkliste for fotojournalistik så held og lykke for så fjerne man da først det magiske i fotografiet...

Om en journalist kunne have taget dette foto...
Så vil jeg sige velkommen i PF for jo flere dygtige fotografer jo bedre...

Brug et par minutter mere på at se på billedet igen... Jeg har set på det i flere timer, og jeg er ikke træt af det.

Næste år er det en ny jury og andre billeder, der vinder. Og helt sikkert er det at Årets Pressefoto 2008/2009 også vil stå for skud...

Venlig hilsen
Casper Dalhoff

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund