RSS

AF-microjustering af Canon 1D Marklll

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 6
#1
Peter Broen skrev 25. oktober 2007 15:09
Jeg har lige brugt adskillige timer med at AF-microjustere -(C.fn lll-7) mine objektiver til Mark lll ´eren.
Er der noget her på tråden der har justeret med et godt resultat?

Her er mine resultater med objektivet på største bl. åbning:


16 - 35 mm f 2.8 < 16 mm minus 5, 35 mm minus 5
24 - 70 mm f 2.8 < 24 mm minus 15, 70 mm minus 15
70 - 200 mm f 2.8 < 70 mm minus minus 4, 200 mm minus 13
50 mm macro < minus 13
50 mm f 1.4
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#2
Mogens Laier skrev 26. oktober 2007 09:46
Kære Canonnørder
Nu har Peter været igang med at justerer sine objektiver, jeg syntes altid
at der er problemer med Canon på autofocusområdet bl. andet, er det fordi vi ikke er så dygtige eller er det canon der tager røven på alle dens bruger, jeg har tit overvejet at skifte, men hver gang kommer denne besked.
god weekend
mogens laier
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
Sydjylland
#3
Jesper Kristensen skrev 27. oktober 2007 10:46
Hej Mogens

Længe siden! Men det er da klart Canon der ikke har styr på tingene. Jeg er endelig tilbage på Nikon og der er der ingen problemer.

Venlig Hilsen
Jesper Kristensen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#4
Jasper Carlberg skrev 27. oktober 2007 11:39
Hej Peter,
Hvordan mikrojusterer du? Lyder som jeg godt kunne gøre det med et par af mine linser.

bedste hilsner
jasper
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#5
Brian Rasmussen skrev 27. oktober 2007 12:24
Til Mogens

Hvis man ikke kan bidrage med noget konstruktivt til den igangværende tråd skal man måske overveje om man skal bidrage med noget overhovedet, alternativt kan man jo starte sin egen tråd hvor man endnu engang kan komme med den gamle sang om hvor dårligt Canon er.

Bedste hilsner

Brian
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 4
#6
Mogens Laier skrev 27. oktober 2007 16:33
Kære Brian
Amatører er der alle vegne, og din tone, jeg syntes måske at Canon nu burde have lært lektien, så vi ikke blev taget ved r...., de er jo dyre nok de maskiner som min kollegaer bruger. Nu kan du jo se at jeg nær var faldet i fælden.
Forøvrigt er Peter Broen det bedste bud på at vide alt om vores teknologi, godt vi har ham.
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 6
#7
Peter Broen skrev 27. oktober 2007 21:07
Kære kolleger

Rolig nu - ingen mudderkastning!

Når vi nu har muligheden for at microjustere autofocus for hvert af vores objektiver, hvorfor så ikke benytte sig af den.

Jeg har uploadet et fokuseringsbillede samt et regneark til at holde styr på alle dine testbilleder.

Download "Til microfokusering af Canon 1D Mark III" og regnearket under teknikfiler.
Kør det ud på en god printer.

Hæng billedet op på væggen og placer kameraet i en tilpas afstand afhængig af brændevidden. Vær meget omhyggelig.

Under C.FnIII:Autofokus/fremføring vælges 7.2 - "tilpas efter objektiv".
Tryk på info knappen og vælg -20 tryk set og tag billedet. Dernæst -19 tryk set osv -op til +20.

Uha da da. Husk at skrive filnumrene i regnearket!.

Når du nu har gjort det for alle dine objektiver, er det tid til annalyse.

Organiser alle billeder fra et objektiv i én mappe og se nu hvilket der er skarpest.
Så tilbage til regnearket for at se hvilke indstillinger der hører til. Herefter indlæs data under C.FnIII:Autofokus/fremføring vælges 7.2 - "tilpas efter objektiv"og vupti - du har microjusteret dit objektiv.


Med venlig hilsen
Peter Broen

ps. Det kan sikkert gøres på andre måder.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#8
Lars Rønbøg skrev 27. oktober 2007 22:00
Jeg har justeret et par af mine optikker - 400 + 200. Fokuseringsbillede, som Peter har lavet, er en god ide. Efter min mening vil det være en god idé at teste skarpheden ved f.eks. at lægge fokuseringsbilledet på gulvet, fotografere det fra en skrå vinkel - så kan man se hvor i billedet skarpheden ligger:
Ligger den foran det sted du mener du har fokuseret eller ligger den bagved - og derefter arbejde sig ind på hvor meget der skal justeres. Og husk....
- kamera på stativ
- at skarpheden ikke skal bedømmes fra displayet på kameraet, men fra en computer skærm......

mvh Lars Rønbøg
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 6
#9
Peter Broen skrev 27. oktober 2007 23:16
Hej Lars


Jeg har uploaded et foto til brug for bestemmelse af front/back fokus (1,28 MB). Findes under teknik filer.

Alle billeder skal selvfølgelig bedømmes på computerskærmen.
En nem måde at få alle fotos op i PhotoShop på:
Window - "tile horizontally"
Vælg så det øverste venstre billede og med "hånden" vælger du udsnittet. Herefter window "match location". Alle fotos har nu samme udsnit og du kan bedømme hvilket der er skarpest.

Med venlig hilsen
Peter Broen

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#10
Jasper Carlberg skrev 28. oktober 2007 02:22
Ahh. Det anede mig at der lå mere arbejde i det end bare lige... men det kan tilsyneladende betale sig. Mange tak for råd og vejledning!!!!
Jasper
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund