Kommentarer til

Foto: Jens Tønnesen
Kreds 4
Jens Tønnesen skrev 15. juni 2012 07:45
Michael Jeppesen anmelder Copenhagen Photo Festival i Information:

Kreds 4
Mogens Laier skrev 16. juni 2012 12:28
Michael Jespersen!
Anmelder han nu foto, hvor har han i grunden lært det? Jeg har været igennem de samme udstillinger som ham, jeg har en del forskellig oplevelser, men så negativitet kan det være svært at hente selv på en dårlig dag, hvor hans medicin ikke virker. Der var mange gode forskellige oplevelser i nogle fantastiske omgivelser, jeg tænker på første gang vi kom til Perpignan, det gamle fængsel, som bare stod rå, som det var forladt. Men det var alligevel lidt rodet, man kunne godt samle det lidt bedre, men det bliver garanteret bedre næste år på gamle Carlsberg. ØksenHallen var perfekt, gode billeder fra Politikens fotograf, at anmelderen kalder det ikke kunst, det er så sandt, det er nemlig presse/illustrationsbilleder på højeste plan. Alle må se de udstillinger også i kødbyen, kom nu, Michael Jespersen er gået hjem.
Kreds 1
Brian Berg skrev 17. juni 2012 15:33
Jo det gør han såmænd, og det er ikke første gang MJ prikker PFér på skulderen.

Hvad jeg mener vi skal spørge os selv om, og MJ måske hinter lidt til..., er "hvad laver vi på Foto-festivalen?"

Vi vil sikkert gerne vise hvor dygtige vi er og fortælle folk noget om Verden omkring os.
Hvad vi måske glemmer er at vi ikke længre henvender os til læseren, men er trådt udenfor redaktionslokalet og nu henvender os til besøgende på galleri/udstillingssted.
Ikke nok med det, vi blander os med kunst og andre retninger indenfor fotografiet, og ikke nok med det vi parrer vores historier med hinanden.

Set lidt oppe fra må man jo spørge sig hvad der foregår. Hvad MJ feks ser som fjollerier i Saxgrens billeder, ser jeg som noget helt andet.
Spørgsmålstegnene bliver ikke mindre hos Politiken, hvor enkelte fotografer visuelt sætter billeder sammen. Et hus i Lolland og et hus i en flygtningelejr i Tyrkiet osv. Det er en trend jeg også oplever i ÅP. Jeg ved ikke hvor den kommer fra, men er der ikke en mening med det udover det visuelle, skal man måske bare droppe forsøget.

Jeg var på en seminar igår "Fotografi mellem dokumentarisme og billedkunst" hvor Tina Enghoff opfordrede til at vi fandt et tema. Fattigdom, krig, elendighed eller noget mere opløftende. Jeg tror ikke det er en dum ide. Og måske burde vi endda isolere os noget mere fra Kunsten på festivalen så det er mere tydeligt hvem vi er og hvad vi vil. Kig på de rum vi har nu og spørg, hvad er det vi vil kommunikere, vi/i taler lidt i munden på hinanden.

Som sagt tidligere, vores arbejde skifter værdi når det forlader spalterne og bliver hængt op, det kan blive svækket eller enormt stærkt.

Det har været inspirende for mig som fotograf at se jeres fotografier. Personligt fik jeg det største kick udaf hvad et foto kan ,denne uge, når det bliver hængt op ved den lille Havfrue, på det rigtige tidspunkt.
Med venlig hilsen