RSS

Kommentarer til

DJ arbejder på udspil om licenser

Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#1
Claus Sjödin skrev 7. februar 2012 10:17
Det er jo ikke mindre end fantastisk at der endelig er sket noget på licens-fronten.
Undertegnede foreslog det allerede på PF's generalforsamling i 2005, og har spurgt ind til arbejdet på de generalforsamlinger jeg har deltaget i siden da.

Det bliver rigtig spændende om de daværende intentioner er indarbejdet i DJ's udspil.

Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor sådan en nyhed skulle lanceres på DJ:Fotografernes generalforsamling og ikke i PF-regi. Men lad det fare.........

mvh,
Claus Sjödin, der har solgt licenser og ikke billeder siden 2004.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#2
Claus Sjödin skrev 19. februar 2012 19:55
"Pressefotografforbundets formand, Lars Lindskov, oplyste på DJ:Fotografernes Generalforsamling, at der vil komme mere konkret information om licensskabeloner, når Pressefotografforbundet fejrer sit jubilæum den 17. februar."

Hvilken konkret information kom der 17. februar?

mvh,
Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#3
Lars Lindskov skrev 19. februar 2012 20:41
Der skal lige endelig godkendelse fra juridsk afdeling - iøvrigt blev det også oplyst at vi havde intern deadline den 17.februar og det ikke var sikkert det lige blev offentliggjort på selve datoen
mvh
Lars L
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#4
Claus Sjödin skrev 19. februar 2012 20:58
Tjaaa, sådan er journalistik også - får ikke altid det hele med http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=14413

På det punkt ligner den fotografiet :-)

mvh,
Claus S
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#5
Jens Tønnesen skrev 19. februar 2012 21:37
Det er nok snarere http://journalisten.dk/fotografer-vil-kopiere-it-branchen, du skal skyde på :-)

hilsen

Jens Tønnesen
Webmaster
Pressefotografforbundet
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#6
Claus Sjödin skrev 19. februar 2012 22:27
Jens jeg skyder ikke - refererer kun ydmygt, ganske som du :-)

Og det der med licenser kan også sagtens bruges ved redaktionelle billeder, der sælges til engangsbrug . Jeg laver allermest den slags jobs, og leverer med denne tekst:

"Fotografiet er givet i licens til engangs redaktionelt anvendelse i et og samme nummer af [MEDIETS NAVN] og må ikke benyttes til andet formål eller overdrages til tredjemand uden udtrykkelig skriftlig aftale med Claus Sjödin."

Det er ikke raket-videnskab, og var noget jeg blev inspireret af i skriftet "War against Photographers" og i særdeleshed da nogle kunder efterspurgte frikøb af billeder. Da ordet 'frikøb'gav nogle irriterende og uhensigtsmæssige misforståelser, valgte jeg i 2004 at sælge licenser til at få lov at bruge mine billeder og har gjort det lige siden. Mit argument har været, at Bill Gates/Microsoft lærte os hvad ordet licens betød, og dette måtte kunne udnyttes ved salg af fotografier.

Det holdt i mit tilfælde stik. Jeg har ikke haft nogen diskussioner om hvad mine kunder må anvende de billeder de har købt licens til lige siden. Bevares, der har da været tilfælde hvor licensen er blevet brudt, men så har der ikke været diskussioner når kunden har modtaget en ekstra faktura.

PS. At det har taget næsten syv år for PF/DJ at komme med et udspil, kan måske skyldes at juraen er kommet ind over.

mvh

Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#7
Claus Sjödin skrev 5. september 2012 13:29
Hvordan går det så med den endelige godkendelse? Det er ikke meget information, der bliver lukket ud.

mvh,
Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#8
Claus Sjödin skrev 27. september 2013 15:56
Nu er der så gået lidt mere end et år, uden jeg har fået et svar. Så jeg prøver lige én gang mere inden generalforsamlingen 2013.

Hvordan går det med den endelige godkendelse?

mvh,
Claus Sjödin
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund