RSS

Photoshelter - (og andre webarkiver i det hele taget)

Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Sverige
Miklas Njor skrev 1. juni 2011 21:10
Hvad er folks erfaring med photoshelter og hvorfor har I lige valgt netop dem?

Hvad bruger du det til?

Sælger du noget?

Hvilken "plan" har du valgt og hvorfor?

Hvordan er de i forhold til andre arkiver (f.eks. Alamy)?

Har du billeder liggende i andre arkiver?

KH, Miklas
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
Johnny Anthon Wichmann skrev 4. juni 2011 11:11
Hej Miklas
Jeg bruger PhotoShelter hver dag.
Kontakt mig gerne, så kan du oprettes som kunde eller bruger og se hvordan det fungerer bagom.
jaw@wichmannreportage.dk

Som kundearkiv:
Jeg bruger det til levering af billeder til alle kunder. Der er vist kun 2-3 stykker, der stadig vil have sendt en CD.
Nogle har jeg aftale med, at de henter hele udvalget til gennemsyn andre får et begrænset antal, som de må plukke.

Som offentligt arkiv:
Når billederne er brugt af kunden, lægges de over i det offentlige arkiv.
Her er der utrolige muligheder for os freelancere at profilere os sammen i et billedbureau med en MultiUser løsning. Jeg har foreslået til flere af de danske PhotShelter brugere.

Salg:
Jeg har solgt billeder derfra og der er et webshop knyttet til som virker sammen med PayPal.
Print bestillinger via webshoppen kan knyttes sammen med masser af laboratorier worldwide. Jeg har knyttet det til Dansk Digital Lab, som er rigtig gode - de leverer forresten sort/hvid på ægte Ilford papir. Webshoppen bliver foreløbig kun brugt til private portrætjobs.
Der er ikke mange "ikke-faste-kunder" der køber via webshoppen. Dem som vil købe, sender en mail for at få et tilbud. Så får de det og jeg åbner for, at de kan få adgang til download det aftalte antal billeder.

Sociale Medier:
Jeg embedder og linker billedserie herfra til Twitter og min Facebook-side

WordPress:
Integration af PhotoShelter på din egen hjemmeside køre ret godt nu. Jeg kender kun WordPress og her laver PhotoShelter plugins, hvor du har adgang til dit arkiv via Admin.

Der er meget mere. Skriv eller ring.
vh Johnny Anthon Wichmann
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
Claus Sjödin skrev 6. juni 2011 11:37
Jeg bruger selv PhotoShelter http://claussjodin.photoshelter.com og anvender det udelukkende for at mine kunder kan downloade deres billeder i et lukket system som fungerer. Derudover kan PhotoShelter alle de ting som Johnny Wichmann beskriver, hvis man vil mere.
Jeg har den løsning der koster ca $ 300 om året - og det rækker fint til mit behov. Hvis jeg får brugt den tilgængelige plads, kan jeg bare købe nogle flere GB. Easy.

Jeg har billeder i et andet arkiv, men til forskel fra det, er PhotoShelter et arkiv som du 100% selv skal styre og vedligeholde.

Vil du have rabat, når du bestemmer dig for at det er PhotoShelter du vil bruge, kan du med fordel bruge linket herunder
http://www.photoshelter.com/referral/CL5SJ2NR2U

:) Claus
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Sverige
Miklas Njor skrev 6. juni 2011 22:21
Takker for info.

Det meste kan man jo bage ind i sin wordpress (kunde-område med login betalingsløsning), men jeg kan godt se fidusen i at ligge i et arkiv, som mange kender til og derfor bruger. Omvendt kan man også drukne i mængden.

Jeg ved godt det måske er et lidt følsomt emne, men hvor mange billeder sælger i og hvor ligger prisen?

Og er der nogen der køber print?

Miklas.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
Johnny Anthon Wichmann skrev 7. juni 2011 09:21
PhotoShelter er især til brug for DIT eget arkiv.
Jeg får ikke ret mange henvendelser fra tilfældige besøgende. Næsten alle mine billeder er fra bestillingsjobs, hvor kunder, jeg kender, har adgang.

Der er et prissætningsmodul, som ligger i admin. Der kan du sætte det hele op. PhotoShelter tager 8-10 % af registreret salg.
De er gratis at invitere faste brugere til at downloade.

Mersalg er der da lidt af og det er utrolig nemt at købe via webshop. Men de fleste sender en mail til mig og vil forhandle. Det giver faktisk lidt ekstra salg: "Jeg åbner for at du kan downloade 5 stk. for xxxx kroner".

Private kunder (fra f.eks. portrætjobs) bestiller print eller downloads derfra. Men det er fordi, jeg sender linket dertil og dermed slipper for at sende CD og printe selv.

Der er flere tusinde brugere af PhotoShelter verden over, så ja, du forsvinder i mængden i det helt store arkiv.
Der er en søgefunktion, så hvis du f.eks søger på "Helle Thorning" finder du billeder taget af Morten Vassing og mig.
Hvis du søger på Lars Løkke, får du billeder taget af en amerikaner.

Jeg kender efterhånden to håndfulde danske fotografer, der er brugere på PhotoShelter.
Det leder mig til at sige, at der er muligheder for at lave PhotoShelter arkivet til et FÆLLES arkiv - f.eks. 10 eller 50 danske freelanceres FÆLLESarkiv. God ide, ikke?

Et meget simpelt (test-) eksempel er her: billedbyroet.dk

Hvis man gerne vil i gang med PhotoShelter, laver jeg minikurser i det.
Både i opstart og integrering af PhotoShelter i WordPress.

Ring gerne 23465628.
vh Johnny

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund