RSS

Kommentarer til

Giv pressen med de rødglødende stave

Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Kreds 6
#1
Simon Wedege Petersen skrev 16. december 2010 05:19
Citat:
"Men når pressen legitimerer med pressekort eller lignende, så respekterer vi naturligvis det", siger han.

Citat slut.

Jeg husker en video fra demonstrationen, hvor en fotograf fra Politiken (hvis jeg husker korrekt) blev skubbet væk, selvom han tydeligt gjorde opmærksom på han var fra pressen.
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
#2
Paul Hansen skrev 16. december 2010 06:20
Jeg synes det er fuldstændig uacceptabelt af indsatslederen.
Skjult indlæg
#3
Niels Riis Ebbesen skrev 16. december 2010 09:45
Jeg forstår ikke, at denne optagelse af politiets radiokommunikation overrasker medierne, jeg var København for at fotografere ved COP15, og det var jo åbenlyst for enhver, at København og Amager var omdannet til en politistat.

Selv ved arrangementer, hvor der ikke var demonstrationer eller antydningen af uro, der var politiets tilstedværelse så massiv, at det virkede skræmmende, og alle de mennesker fra hele verden som var på besøg i København, de har helt bestemt fået det indtryk med hjem, at København er en by, hvor der står kampklædt politi på hvert eneste gadehjørne.

Det var jo også helt åbenlyst, at politiet slet ikke tolererede demonstrationer, og politiets fremfærd overfor de få demonstrationer der blev gennemført, den var så hårdhændet og brutal, at man reelt skræmte mange mennesker fra at gå med i demonstrationerne.

Og det var da indlysende for enhver, at politiet også ønskede at skræmme pressen væk, og alle de pressefolk som selv kunne vælge, hvad de ville dække, de fravalgte helt klart de store demonstrationer ved Bella Centeret, det var jo kun de hårdeste "nyheds-hunde", der turde dække disse begivenhedder, og så vidt jeg husker, så var der flere eksempler, hvor politiet forgreb sig på journalister og pressefotografer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#4
Pelle Rink skrev 16. december 2010 10:51
Optagelsen af den overordnede der udsteder rødglødende ordrer passer desværre ret godt med min oplevelse af politiet den dag i september ´09. Jeg slap nådigt med en øm ryg og torne i røven efter nærkontakt med en betjent, der åbenbart ikke kune klare at jeg fotograferede ham med kniplen hævet. Jeg var heldig, mange andre var ikke, og generelt var politiet meget agressive overfor en forholdsvis fredelig demo. Deres håndtering af situationen bar også præg af, at de forsøgte at begrænse pressens mulighed for at arbejde frit. Det blev klart for mig, da jeg blev slæbt væk af to betjente, selvom jeg ivrigt flashede kamera og pressekort. Men man forstår måske lidt bedre at betjentene har irrationelt voldsom adfærd, når man hører hvad de får af instrukser i øresneglen!!!
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#5
Claus Sjödin skrev 16. december 2010 11:07
Der er mange af læserne på jp.dk, der finder det ok, at politiet agerer som de gør i situationen.
Hvis pressen skal finde sympatisører, er det vist ikke lige hos disse læsere http://jp.dk/opinion/ordeterdit/article2279518.ece
Skjult indlæg
#6
Niels Riis Ebbesen skrev 16. december 2010 11:47
Claus Sjödin skrev: "Der er mange af læserne på jp.dk, der finder det ok, at politiet agerer som de gør i situationen. "

Hmm... det hænger da meget godt sammen med. at det i mange år har været sådan, at en stor andel af de nye betjente bliver rekrutteret blandt jyske bønderkarle...;-)))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#7
Jens Astrup skrev 16. december 2010 21:29
Vi kan ikke have Niels Riis Ebbesen til at kalde politiet for jyske bønderkarle i vores åbne forum på nettet.

Det kan godt være, at vi ikke er enige med hvad politiet har foretaget sig, men hvis vi skal tages seriøst som faggruppe, må vi også have respekt for andre faggrupper - og for mennesker fra Jylland ;-)
Skjult indlæg
#8
Niels Riis Ebbesen skrev 16. december 2010 21:53
Jens Astrup skrev: "Vi kan ikke have Niels Riis Ebbesen til at kalde politiet for jyske bønderkarle i vores åbne forum på nettet. "

Jeg ikke se, at jeg noget sted i mit indlæg har kaldt politiet for jyske bønderkarle, det er en tolkning som helt må stå for din egen regning.

Men forresten, prøv at lytte til optagelsen af politiets indsatsleder, der er helt klart en umiskendelig jysk accent over hans talemåde.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#9
Erik Refner skrev 17. december 2010 03:06
Jeg dækkede de fleste demonstrationer under COP15, hvor jeg fik en del knippelslag og peberspray. Det har jeg umiddelbart ingen problemer med.

De tidspunkter, hvor demonstrationerne blev voldsomme valgte jeg, som så mange andre fotografer, at placere mig mellem politi og de aggressive demonstranter, så jeg kunne få de bedste billeder.

Jeg har fuld forståelse for den pressede situation de menige betjente stod i, og hvis de nu og da kom til at ramme mig eller en anden fotograf med en knippel eller peber-spray.. so fucking what!!! Jeg følte på intet tidspunkt, at politiet direkte gik efter at ramme mig.. tværtimod!

Det er naturligvis uacceptabelt, at en indsatsleder opfordrer til at ”give pressen med de rødglødende stave” og han skulle sættes på porten med det samme.. jeg kan, for mit eget vedkommende, kun rose de menige politifolks håndtering af de demonstrationer, som jeg var med til, og glæde mig over, at de havde mere overblik og fornuft end indsatslederen.

Lad os derfor håbe, at de rette personer bliver sat på plads, så vi fortsat kan arbejde som en fri presse.
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 2
#10
Lars Andreasen skrev 17. december 2010 16:39
Det er meget muligt at Erik spiser en skål napalm inden han går ud og passer sit daglige arbejde der åbenbart indebærer knippelslag og tåregas som en helt naturlig del

Det finder jeg dog yderst besynderlig ???.
Skjult indlæg
#11
Niels Riis Ebbesen skrev 17. december 2010 16:49
Erik Refner skrev: "Jeg dækkede de fleste demonstrationer under COP15, hvor jeg fik en del knippelslag og peberspray. Det har jeg umiddelbart ingen problemer med."

Jeg er ikke enig i din holdning, for det skal ikke være sådan, at politiet deler knippelsuppe ud til højre og venstre og helt uden grund. Og du kan næppe som pressefotograf udgøre en trussel mod politiet eller den offentlige ro og orden. Og hvis knippelsuppe bliver uddelt på en måde, hvor der ikke bliver skelnet mellem demonstranter der angriber politiet, og en pressefotograf som er helt passiv, så er det et sanseløst voldsorgie, som er gået langt ud over lovens rammer for politiet magtanvendelse. Det bør heller ikke være sådan, at det kun er de aller hårdeste "nyheds hunde" der er villige til at ta' nogle knippelslag og peberspray, som kan og tør dække en demonstration.

Jeg er helt klart af den opfattelse, at politiet i løbet af de sidste 10 år er blevet meget mere aggressivt og voldeligt, og det er også gået ud over pressen, dels ved at politiet forhindrer pressens adgang bag politiets afspærringer, og ved at pressen også får tæv, når der uddeles knippelsuppe.

På et enkelt punkt er jeg dog enig med dig, det er nok ikke de menige betjente som er årsagen til den uheldige udvikling, det er derimod helt klart, at den hårde kurs kommer oppe fra i systemet, hvilket også bekræftes af de optagelser at indsatslederens radiokommunikation, som et årsagen til denne debat.

Politiets hårdere kurs ved demonstrationer er helt sikkert udstukket fra politisk hold, vi har jo en borgerlig regering, som udtrykker et klart ønske om, at der bliver slået hårdt ned på enhver form for uro og ballade, og jeg tvivler på, at politiets ledelse kan sidde disse ønsker overhørig.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#12
Morten Juhl skrev 17. december 2010 18:39
Hvis dette forum skal holde et anstændigt niveau, er det bydende nødvendigt, at der bliver lavet ændringer således at kun medlemmer kan skrive indlæg. Andre må gerne have kikkeadgang, men vi kan ikke have "landsbytosser i løsdrift" til at blande sig i debatten. Vores modparter læser også med her, og hvis vores formand påpeger politiets uheldige sprogbrug, er det meget nemt for dem at slå igen ved f. eks. at citere Niels Riis Ebbesen. Og så er de fuldstændig ligeglade med, at han ikke er medlem hos os, det står i PF`s debatforum.
Bestyrelsen må agere , det er hver gang der er optakt til en god seriøs debat, at den bliver afsporet af køer på banelegemet.

Med venlig hilsen morten juhl
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#13
Per Daugaard skrev 17. december 2010 19:48
Jeg kan ikke være mere enig med Morten Juhl!
Nu må der sættes en stopper for Niels Riis Ebbesen o.a. som kun er ude på at lave rav i den.
Jeg må på det kraftigste tage afstand fra Niels Riis Ebbesens nedgørende betragtninger om politibetjentene som var på arbejde i vinterkulden sidste år.
Min mening om indsatslederen egner sig ikke til tryk...
VH. Per Daugaard, halvt jyde fra Mønsted.
Skjult indlæg
#14
Niels Riis Ebbesen skrev 17. december 2010 20:31
Til Morten Juhl og Per Daugaard, skal jeres udsagn forstås således, at hvis jeg melder mig ind i Pressefotografforbundet, så kan jeg godt deltage i dette debatfora, og fremføre tilsvarende synspunkter uden at blive kaldt landsbytosse...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#15
Finn John Carlsson skrev 18. december 2010 10:03
Hej Niels

Kunne du ikke gøre Morten, Per, undertegnede og vore mange kolleger i DJ/PF den store tjeneste, at sejle en lang tur i din kajak og kigge lidt på fuglene i vinterdragt. Den afdeling har du nok mere begreb om, end hvordan man optræder ved en stor demonstration i Københavns gader.
Dine kommentarer er absolut ikke medvirkende til at opretholde det rimelige forhold, der trods alt er mellem fotografer/journalister og politiet.
Landsbytosse eller ej, så er det ikke folk som dig, jeg ønsker at blive kollega med i PF/DJ.

God jul
Finn
Skjult indlæg
billede
Ikke medlem
Østjylland
#16
Thomas Yde skrev 18. december 2010 10:27
Kære Finn, Per og Morten.
Jeg kunne ikke være mere enig med jer omkring Niels Riis Ebbesen.

Dette forum skal holdes for professionelle.
God weekend til jer alle.

Mvh...Yde
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#17
Claus Sjödin skrev 18. december 2010 11:31
Lad dog være med at slå budbringeren ihjel. Så længe det er et åbent forum, har NRE alt ret i hele verden til at være med i diskussionen.

Med hensyn til politiet og deres rødglødende stave, kan alle der følger med i debatten og i pressen selv konstatere, at der er sket et skred i politiets ageren overfor demonstranter (og presse) siden 18. maj 1993, hvor politiet blev taget på sengen. Siden da har politiet oprustet og efter 11. sept 2001 har de fået mange flere beføjelser og 'bedre' udstyr.
Og så længe vi lever i et såkaldt demokrati, hvor politiet undersøger sig selv hvis de laver noget der stikker ved siden af, skal vi ikke forvente bedre forhold for pressen. Vi har jo gang på gang hørt, at politiets ledelse lover at de meninge politifolk skal give pressen bedre arbejdsforhold, det er bare ikke det der sker i marken når det bliver bare lidt kompliceret. Det er der faktisk mange eksempler på blandt PF's medlemmer.
Som faggruppe skal vi gerne kunne gå på arbejde og komme hjem i god stand, uden at få tæsk af politiet. Vi skal heller ikke være bange for at diskutere det i et åbent forum, hvor politiet kan læse med - sådan må og skal det være i et demokrati. Ellers kan vi ligeså godt flytte til Putins Rusland.

mvh og god jul
Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#18
Jonathan Bjerg Møller skrev 18. december 2010 12:38
Er det ikke muligt at lave et nyt forum system hvor nogle områder er lukkede og andre er åbne?

Hvis man kigger på http://npac.ca/forums/ som er for canadiske pressefotografer, så har de nogle lukkede og nogle åbne områder.

Det tror jeg ville være mere effektivt end den mulighed man har nu hvor man skal vælge hvem der kan følge med i hver tråd.

Det er vist en gratis skabelon som kan hentes her: http://www.simplemachines.org/ men jeg aner ikke hvor meget arbejde der ville ligge i at integrere det på PF.dk

mvh

Jonathan
Skjult indlæg
#19
Niels Riis Ebbesen skrev 18. december 2010 16:15
Thomas Yde skrev: "Dette forum skal holdes for professionelle"

Hej Thomas, det er godt nok underligt, for jeg kender flere medlemmer af pressefotografforbundet, som ikke er uddannede fotografer, og som aldrig har sat deres ben på en nyhedsredaktion.

Og når det er sagt, så kan jeg oplyse dig, at jeg er mindst lige så meget proff. fotograf som du er, mit hovedvirke har dog altid været reklamefotografi, men jeg har gennem årene leveret masser af fotos til pressen, og redaktionelt brug i mange forskellige fagblade.

Men du kunne jo prøve at forholde dig til substandsen i denne debat, synes du at politiet opfører sig ok over for de pressefotografer, som dække politiforretninger, og er min og andres kritik ubegrundet, eller er problemet, at jeg har stukket fingeren ned i et meget ømt punkt.

Historierne om politiets fremfærd kan i øvrigt læses i mange medier, her er en, der vist ikke har været omtalt på dette we-site - http://ekstrabladet.dk/112/article1472559.ece - og det er vel meget naturligt, at disse episoder har en bred interesse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#20
Vagn-Ebbe Kier skrev 18. december 2010 19:56
Det kaldes for en "INTERNET TROLL" hvis en person kun ønsker at drille og skabe en modsatrettet debat på hjemmeside fora.

Mh
Vagn-Ebbe
kierphoto.com
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#21
Per Daugaard skrev 18. december 2010 20:12
Spørgsmål til formanden/bestyrelsen/webmaster: Hvilke initiativer ovevejes i forbindelse med useriøse debatindlæg fra såkaldte "INTERNET TROLLS"?
Sagen har været oppe at vende adskillige gange tidligere, og nu er det på tide at der bliver gjort noget.
VH. Per Daugaard
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#22
Claus Sjödin skrev 18. december 2010 21:01
Der er vist ikke meget troll over NRE i denne tråd. Hvis I er uenig i hans synspunkter, kan I jo tage diskussionen eller ignorere ham.
Jeg undrer mig over, at der er så mange der vil diskutere, hvem der kan diskutere her på sitet, istedet for at have en holdning til emnet (politiets metoder overfor pressen). Helt ærlig, hvis I vil diskutere Internet Trolls eller hvem der må ytre sig her, så start en tråd med det.
Prøv at kig i højre spalte , der kan man læse: ------------------------------------>>>>>
Der opfordres til at holde en god tone i debatten og undgå mudderkastning: Gå efter bolden, ikke efter manden.

mvh,
Claus Sjödin
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#23
Vagn-Ebbe Kier skrev 18. december 2010 21:28
INTERNET TROLL blev beskrevet i DR 1´s program Harddisken den 28.9. (kan hentes som Podcast) Søg også på ordet på Wikipedia.
Det var ikke for at tage stilling men blot for at forklare de forskellige typer.
Det er altid rart med modsatrettet debat blandt kompetente kolleger og gerne med humoristisk sans.
Mh
Vagn-Ebbe
Skjult indlæg
#24
Niels Riis Ebbesen skrev 18. december 2010 21:48
Ja... Vagn-Ebbe Keir, sådan har det altid været på Internettet, ordet "INTERNET TROLL" fungerer som en nødbremse, som man kan trække i, hver gang der er nogen der ytrer synspunkter, som man ikke bryder sig om, eller som man ikke magter at argumentere imod.

Sagen er jo, at der stort set aldrig er en reel debat her på siden, pressefotografernes fora bruges normalt kun til helt ufarlig og hyggelig snik-snak, hvor man for alt i verden forsøger at undgå noget der kan ligne uenighed.

Hvad er det i øvrigt ved mine synspunkter som du ikke bryder dig om, er jeg helt forkert på den, når jeg mener, at poltiet ikke skal slå på pressen, eller mener du, at det er synspunkter, som kun må fremføres af formanden for journalistforbundet, og at alle andre bare pænt skal holde deres meninger for sig selv.

Har du slet ikke opdaget, at der i de fleste medier skrives om denne sag, og at der i store dele af befolkningen er en vis interesse for sagen, så det er ikke en sag, der er forbeholdt en lille sluttet kreds.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#25
Erik Refner skrev 20. december 2010 00:33
Det er belastende at skrive et indlæg og efterfølgende blive beskyldt for at ha den en holdning, at det er ok at politiet deler knippel-suppe ud til højre og venstre helt uden grund.

Niels Riis Ebbesen, jeg opfordrer til at du læser HELE mit indlæg igen…. Og denne gang forsøger at læse, hvad jeg skriver.

Jeg ytrer mig sjældent i dette debatforum, da jeg har haft et indtryk af at visse folk ikke læser eller forsøger at forstå ens indlæg, men mere forsøger at fremtrumfe deres personlige holdninger. Denne gang bekræfter desværre dette!



Vh, Erik Refner
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 3
#26
Lars Lindskov skrev 20. december 2010 09:40
Kære Per
Du spørger til initiativer overfor useriøse indlæg og det er stadigt bestyrelsens holdning, at vi skal have mulighed for en åben debat i dette forum. Der vil altid være mulighed for at enkelte ødelægger en god debat, men vi håber I vil springe disse over og forholde sig til de "gode" indlæg. Hvis man har ønske om en debat kun for medlemmer er der jo som bekendt mulighed for det, da man har mulighed for at skrive i et lukket forum.
Jeg synes det er vigtigt, at vi fastholder en åben debat om alle kroge af vores fag - også med og for folk udenfor medlemsskaren. Helt personligt finder jeg det også ærgerligt, at nogle få fra tid til anden åbenbart skal forsøge at ødelægge en god debat og som tidligere sagt ved jeg, at det afholder det mange medlemmer fra at blande sig, men det er åbenbart sådan nettets debatform har udviklet sig.
mvh
Lars L
Skjult indlæg
#27
Niels Riis Ebbesen skrev 20. december 2010 10:35
Hej Erik, du skrev bl.a. i #9 : "Jeg har fuld forståelse for den pressede situation de menige betjente stod i, og hvis de nu og da kom til at ramme mig eller en anden fotograf med en knippel eller peber-spray.. so fucking what!!!"

Jeg har læst dit indlæg, og dine udsagn holder jo ikke to centimeter, politiet har et stort arsenal af magtmidler, og mulighedden for at bruge dem, kan have meget vidtrækkende konsekvenser for de borgere, som det går ud over.

Så derfor er det ikke en undskyldning, at politiet var eller er i en presset situation, for uanset hvordan en politiforretning udarter sig, så er det politiets forbandede pligt at bevare roen og overblikket, og de må ikke blindt uddele knippelslag til borgere eller pressefotografer, som ikke angriber politiet, eller på anden måde er til fare for den offentlige ro og orden.

I modsat fald bliver knippelslag, peberspray o.s.v. jo en vilkårlig straf, som borgerne risikerer at blive udsat for, hvis de tilfældigvis er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Den konkrete demonstration som du dækkede ved COP15, den var jo lovligt anmeldt, og kva dit arbejde og pressekort, så har du implicit en aftale med politiet om, at du lovligt kan opholde dig bag politiets afspærringer eller i et område, som politiet ønsker ryddet, så du skal på ingen måde acceptere eller ha' forståelse for, at du fik tæsk og peberspray medens du passede dit arbejde.

Men vi kan jo prøve at sætte sagen på spidsen, forestil dig, at politiet havde følt sig så presset, at de mente det var ok at bruge deres tjenestepistoler mod demonstranterne, ville du så også ha' haft fuld forståelse, hvis du var blevet ramt af nogle pistolkugler.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sydafrikanske rep
#28
Jørn Stjerneklar skrev 20. december 2010 10:51
Kære Alle

Når der nu endelig er gang i en debat, så lad dog folk deltage uanset om I opfatter dem som trolle eller de bare er uenige med jer i almindelighed og altid. Jeg har et par navne hvis indlæg jeg aldrig læser. Ingen nævnt ingen glemt. Det er lidt som at brokke sig over, hvad DR viser. Zap over til en anden kanal eller sluk.
Jeg er fuldstændig enig med Erik Refner. Hvis vi går tæt på – og det er vel essensen af gode pressefotografer, at det gør vi - så er det sgu svært for menige politifolk, københavnere, jyder, fynboer eller hvor de nu er fra i landet at skelne mellem kombatanter og non-kombatanter, når det går stærkt. Og det gør det i de situationer. I en situation som COP15 (jeg var der ikke, men fulgte slagets gang via EB’s tv), hvor folk er kommet fra hele verden, muligvis med pressekort fra egne lande, så er det endnu sværere for panserne at overholde de nedskrevene regler. Som aldrig har fungeret. Der er intet nyt under solen. Jeg har kun dårlige erfaringer med politi i Danmark som går helt tilbage til slut ’70’erne. Og mit pressekort har ikke været en skid værd de to gange, hvor jeg har været eneste fotograf i forbindelse med almindeligt politiarbejde, dvs. tæsk til junkier ved Mariakirken (uro-patruljen) og rydning af Nemoland på Staden, begge episoder i 1988. Jeg fik ganske enkelt et par på hovedet på trods af gyldigt pressekort (fra FL). Så siden har jeg altid forventet det værste. Og taget mine forholdsregler og vidst at jeg ville få tæsk, hvis jeg stod i vejen.

Indsatslederen er en narrøv som forhåbentlig bliver sat til at skrive rapporter, tømme skraldespande etc. Masseanholdelserne på Amagerbrogade var fuldstændig utilstedelige.

Men har vi ikke alle været glade for på et tidspunkt i karrieren at kunne stå i dække bag politiets linier når idioterne på den anden side begyndte at smide brosten, trække slangebøsserne, sparke dig i hovedet og kalde dig pressesvin osv.? Så lidt respekt for den menige panser som til daglig er skraldemand for alt det snavs, vi smider i gaderne. Og som når adrenalinen kører i blodet i spændte situation ikke har mange valg. End at passe deres arbejde og passe på deres kolleger ikke bliver såret.
KH
Stjerneklar
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds Fyn
#29
Søren Skarby skrev 20. december 2010 16:30
Kære Jørn

Jeg bøjer mig i støvet, og har meget svært ved at være uenig.

M.h.t. indsatslederen er der kun en ting at sige: Alt er ledelse, og ledelsens adfærd smitter af på dem nede på gulvet.

Søren Skarby
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#30
Erik Refner skrev 20. december 2010 22:50
Kære Stjerneklar,
tak for et præcist og velformuleret indlæg.. jeg kan kun være enig.

Tak for at præcisere det, som jeg ikke formåede..

Vh, Refner
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
#31
Finn John Carlsson skrev 21. december 2010 09:44
Fint indlæg, Jørn!
Når jeg tænker tilbage på de demonstartioner/BZ-aktioner jeg var med til at dække omkring Bådsmandstræde og efterfølgende på Broerne i København, så var der en ting man som pressemand - fotograf eller skrivende - var helt klar over. Når politiet råbte: Passér gaden! Så var det med at få røven ind i den nærmeste opgang, ellers var der mulighed for slag og hundebid.
Samarbejdet med politiet dengang var nok langt bedre end idag, og derfor er det også meget vigtigt at vi som forbund bliver ved med at orientere på Politiskolen om pressens arbejde. På den måde kan vi måske bibringe de menige betjente en viden, som kan komme begge parter til gode senere hen.
Jeg mener at vide, at vores formand deltager i disse "pressemøder" på Politiskolen.

Munter snehilsen fra Karrebæksminde

FINN
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1

De To Afgørende Forskelle

#32
Mads Nissen skrev 22. december 2010 00:40
Kære Kollegaer,

Det er ærgerligt hvis selv I, ikke formår at holde tingene adskilt.


1) Vold ved en fejl eller med vilje.

Der er afgørende og principiel forskel på om pressen bliver ramt/ slået af politiet i kampens hede, eller med fuld forsæt.

Det første er en risiko vi selv vælger ved at gå tæt på. Beklageligt, omend ofte forståeligt. Ingen klynk herfra. Så langt. Så godt.


Men herefter hopper kæden af for flere af jer...


For når visse politimænd bevidst slår eller yder anden vold mod pressen er, og bliver det, totalt uacceptabelt. Færdigt.

Under COP15 skete det beviseligt flere gange . Også under rolige og 'kontrollerede' forhold. Blandt andet den rapport som PF efterfølgende lavede viser dette.

At det er langt værre andre steder i verden, eller at I fik tæsk af politiet under BZ- tiden, ændrer ikke ved det principielle i forskellen.

Hvis det er blevet bedre i dag, skyldtes det sandsynligvis, at vi også dengang havde kollegaer og et forbund der sagde fra. På samme måde, har vi også et stort ansvar for at sige klart fra når det sker i dag.

Skuffende at selv dele af pressen selv ikke gør det.


2) Nægtet adgang/ udsyn.

Ligeledes forstår de fleste af os, at vi ikke kan vade rundt midt på et gerningssted og ødelægge politiets beviser. Fair nok.

Men, når vi (som det også skete flere gange under COP15) bliver smidt så langt væk at vi, de professionelle øjenvidner, overhovedet intet kan se - ja, så har vi et offentligheds problem.

Eksempler som at biler bevidst blev stillet i vejen for vores udsyn, at vi blev smidt flere hundrede meter væk, hænder op i linsen osv. - er bare ikke i orden, hvis vi skal have en chance for at vise offentligheden hvad der sker. Ja, jeg ved det er meget værre at arbejde i f.eks. Kina, men det skal stadig kritiseres når urimeligheder sker her i Danmark.

Eller sagt på en anden måde:

Årets Nyhedsbillede af masseanholdelsen tog jeg fra en altan lige over demonstranterne. Som eneste journalist kunne jeg på det tidspunkt ringe hjem til avisen og fortælle hvordan folk sad i bidende kulde og skreg. Nogle i eget urin og nogle var besvimet.

Enhver kunne have taget det billede derfra hvor jeg stod. Det var let nok. Men hvordan kan det være, at kun jeg fik det?


Bedste hilsner og god jul,

Mads Nissen


PS: Blot for at gøre det helt klart. Der er også berettiget kritik til demonstranter, og ikke mindst pressen selv. Mener bare at det er en anden debat.
PPS: svaret er: I andre var forlængst smidt langt langt væk af politiet.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#33
Claus Sjödin skrev 22. december 2010 08:13
Tak Mads,
Du har fat i det helt rigtige perspektiv.

God jul,

Claus Sjödin
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem

Giv pressen med de rødglødende stave

#34
Leif Langgaard skrev 22. december 2010 10:52
Hej Per, som så mange andre steder er regler ændret pga. en enkelt Troll. Det er jo ikke fair for dem der kommer med, ja ofte gode seriøse indlæg.
Troll's, brokrøve der bare altid er på tværs, Snyltere der aldrig har været medlem af et forbund/fagforening, skruebrækkere og prispressere burde nok sorteres fra. Men hvordan?
Et lukket (kun for medlemmer) var da den bedste løsning på at få debatten holdt blandt dem der ved hvad de snakker om. Egentlig ser jeg ingen grund til dette fora er åbent, der er jo mange andre steder der kan diskuterer/brokkes.

MVH. Leif Langgaard
Skjult indlæg
#35
Benny Kühnell skrev 22. december 2010 12:47
Nu er det altså svært at blive medlem i en forening der stiller krav til indtjeningen, snylter eller ej:)

Mhv. Benny Kühnell
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
Danmark/sverig/spanien

De To Afgørende Forskelle

#36
HenrikBo Benthin skrev 22. december 2010 17:10
Tak så er set sagt.
mvh HBB
Skjult indlæg
avatar
Ikke medlem
#1
Johan Spanner skrev 9. januar 2011 22:00
Jeg er langt hen ad vejen enig med Refner og Nissen. Det er vores job at komme tæt på, og derfor kan det ikke undgås at man i ny og næ kommer for tæt på action'en og kommer i vejen for en knippel eller noget peberspray.
Imidlertid var der temmelig mange eksempler på at politiet forsætligt lagde os hindringer i vejen, brugte unødigt brutale metoder og generelt manglede respekt for at vi også har et stykke arbejde at udføre.

Lydoptagelsen her kom ihvertfald ikke som en overraskelse for mig. Ved samme demonstration blev jeg slået med knippel af en delingsfører fra Fyns Politi, til trods for at mit pressekort var fuldt synligt spændt til min underarm (derudover bar jeg naturligvis også to professionelle kameraer). Selv efter at have sikret mig at han havde forstået jeg var presse, ved at gjalde dette så højt jeg kunne, truede han mig ved gentagne gange at finte slag mod mit hovede, og råbte han ville 'smadre mig' hvis jeg ikke flyttede mig. Der var på daværende tidspunkt ingen steder at forsvinde hen, hvilket jeg også gjorde ham opmærksom på. Det ansporede ham blot til igen at true mig. Til hans menige betjentes credit, havde der ikke været nogen problemer med dem. Jeg havde sørget for at holde mig på afstand, så de havde plads foran sig.

Jeg indklagede denne episode, sammen med en håndfuld andre fra COP15, til Statsadvokaten som netop har meddelt at de indstiller efterforskningen i sagen i medfør af retsplejelovens §749, stk 2.
Jeg havde sikret mig at han kunne identificeres ved at tage nummeret på hans hjelm, samt indsende et billede jeg havde af ham fra tidligere i demonstrationen. Imidlertid har han udtalt til Statsadvokaten, at han 'ikke kan genkende sig selv på billederne' og han nægter naturligvis at have udtalt sig som refereret.

Der er efter min mening stor forskel på uforsætlig vold, og så fuldt forsætlig vold og trusler om vold. Og når ordren kommer fra indsatslederen er der jo tydeligvis et systemisk problem.
Det ville klæde det danske politi at få renset ud i egne rækker og minde de brodne kar om at i et demokrati lader man pressen gøre sit arbejde, uanset hvad man så synes om den.
Skjult indlæg
Bylinebilled thomas sjørup Foto: Unspecified
PF-Medlem
Kreds 1
#2
Thomas Sjørup skrev 9. januar 2011 23:07
Jeg er meget enig med Johan
det ligner noget jeg oplevede !

Sjørup
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund