RSS

Kommentarer til

Forberelseskursus til optagelsesprøven

Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 3
#1
Jonas Ahlstrøm skrev 14. december 2010 08:42
Jeg undres lidt over atiklen om "Forberelseskursus til optagelsesprøven".
Er der ikke et spørgsmål om inhabilitet ifht. Lars Bech's status som "medlem af censorkorpset" samtidig med at Lars Bech er underviser på - og initiativtager til, kurset ??

med venlig hilsen og glædelig jul
Jonas
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 4
#2
Søren Pagter skrev 14. december 2010 09:57
Hej Jonas

Jeg ser det faktisk ikke som et problem. Tværtimod, så hilser jeg et hvert tiltag, der vil hjælpe unge med at foretage det rette studievalg, velkomment. Ligesom, jeg mener, at vi har brug for en underskov af muligheder inden for fotomiljøet. Det er her talenterne bliver opfostret.

Herudover så har censorer ingen indflydelse på uddannelsen og dens indhold. De optræder udelukkende til eksamen for at vurdere de studerendes opgaver. Dette forberedelseskursus giver jo ingen garanti for optagelse. Det er udelukkende en hjælp på lige fod med kurser hos Fata Morgana, Kbh. Film og fotoskolen, andre højskoler og lignende. Til selve optagelsesprøven arbejder ansøgeren selvstændigt. Faktisk er det vores erfaring, at de studerende , vi ender med at optage kommer alle mulige steder fra. Der kommer også nogle, som overhovedet ikke har været på fotokurser!

Vores ansøgere får hjælp og vejledning mange steder fra, inden de søger ind på skolen. Nogle hos billedchefer, der også sidder i censorkorpset. Andre hos freelance fotografer, der fungerer som eksterne undervisere på uddannelsen. Vi kan ikke undgå, at kommende studerende "kender" nogle med tilknytning til vores uddannelse.
Faktisk kan det være godt, idet de unge får en bedre opfattelse af faget og uddannelsen, inden de vælger at søge ind. Eller vælger ikke at gøre det.

Så jeg kan kun ønske Lars og Das Büro held og lykke med initiativet. Vi glæder os til at modtage nogle motiverede ansøgere.

vh.
Søren Pagter
Leder af Fotojournalistuddannelsen
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 5
#3
Flemming Hansen skrev 15. december 2010 10:34
Men det kan blive et inhabilitetsproblem, hvis Lars på et tidspunkt skal være censor for en af de elever han har hjulpet ind på skolen. Hvis man har startet en forberedelsesuddannelse til at blive optaget på DJH fotojournalistik, har man vel også en interesse i at det lykkedes for nogle af eleverne og det ikke kun at blive optaget, men også at de klarer sig godt på selve uddannelsen.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 1
#4
Per Daugaard skrev 15. december 2010 14:21
Alene det, at spørgsmålet om Lars Bechs habilitet drages i tvivl må i min optik være nok til at Lars trækker sig fra en af delene.
VH. Per Daugaard
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 1
#5
Thomas Lekfeldt skrev 15. december 2010 14:42
Ærligt talt: Det vi snakker om, er et kort kursus, hvor Lars skal undervise 16 unge mennesker sammen med tre andre (fra das Büro) i tre dage, å deltagerne på kurset bliver godt forberedte til optagelsprøven.

At stille spørgsmålstegn ved, om Lars så vil være i stand til i givet fald at bedømme korrekt 4-5 år senere, hvis en af eleverne tilfældigvis skulle ende med at få tildelt Lars som sensor, det er da for langt ude.

Venligst
Thomas
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sverige
#6
Lars Bech skrev 16. december 2010 01:00
Kære Venner,
Det er dejligt der er interesse for vores kursus.
Jeg må dog lige komme med en rettelse, der er ikke optagelsesprøve til kurset. Alle kan melde sig. Ne,j en del af kurset er man skal gøre de samme ting som til den rigtige optagelsesprøve. Bla få et emne og have 1 uge til at lave 5 billeder i. Derfor skal kursisterne sende billeder ind. Det er altså ikke en optagelse.
Jeg har undervist på flere fotoskoler de sidste 11 år. Jeg startede faktisk med at holde oplæg på DJH, mens jeg stadigvæk var elev der. Det handler om at inspireres af og indleve sig i fotografi og det er en stor drivkraft hos de fleste fotografer og hos mig.
Da jeg selv skulle søge ind på djh i 1996 havde vi Joachim Ladefoged til at komme og holde et oplæg for os fotografer på Tryk 16 i Århus hvor jeg arbejdede. Det var mit store forbillede, og havde han ikke sagt man skulle huske at lave et oversigtbillede, et detalje og et portræt i miljø, havde jeg aldrig gjort det til min egen prøve. Det skylder jeg Joachim en tak for.
At vi nu selv laver et kursus er meget naturligt. Gennem de sidste mange år har jeg hjulpet mange med billeder og alt lige fra redigering til komponering., fra vidresalg til prissætninger. Det har været fedt. Især nu hvor flere af drengene er blevet super dygtige og nu er stjernerne. Det er vigtigt man lærer fra sig, vigtigt man fortæller historierne videre til næste generation. Vigtigt man inspirere og vidregiver det man kan. Ellers sker der ingen udvikling. I vores fag er der alt for meget hemmelighedskrammeri. Alt for mange er ikke deler deres viden og erfaring. Det er synd. På Das Büro har vi i perioder mange henvendelser fra unge fotohåb der gerne vil have hjælp til nogle billeder, eller som søger en elevplads. Der er mange der gerne vil være fotografer, men som har brug for råd og vejledning på deres vej frem. Så når vi laver et kursus er det fordi der er et behov. Der eksistere mange journalistiske forberedelseskurser, men ikke rigtigt nogle der henvender sig til unge, der søger ind på djh som fotojournalist. Den hjælp jeg selv fik var uundværlig. Jeg kom ind i første forsøg, som en af de yngste på min årgang, men jeg var godt klædt på.
Det vil jeg gerne hjælpe andre med.
At jeg er i censor korpset er jo meget naturligt. Jeg har stort set undervist elever på Djh på alle klassetrin gennem årene.Jeg er både censor for djh og skuemester på fotografuddannelsen ved medieskolerne i Viborg. Det er utroligt inspirerende og fedt. Når man bliver spurgt om man vil være censor på specifikke opgaver, får man at vide hvem eleven er, og kan derfor sige fra hvis det er en man har haft i lære, eller en man har undervist. Man bliver slet ikke spurgt hvis man har været vejleder for det samme hold. Der er en rimelig skrab udvælgelse af censore til HO opgaverne på DJH. Selv blev jeg spurgt om jeg kunne være censor på en opgave af Gregers Nielsen, men jeg sagde nej da jeg kendte ham. Det er et sindsygt vigtigt fag vi har. Derfor skal vi hjælpe hinanden, og få det bedste ud af folk. Vi skal blive ved med at pleje talenterne, de er fremtiden. Og vi skal vidregive vores viden. Det er vores pligt.
Fotograf og mentor er ikke noget man kan stoppe med at være. Det er noget man er.
Det hold der er med til at undervise på optagelseskurset er folk der har massere af erfaring om som har et stærk personligt drive. Det er Jan Grarup og Carsten Ingemann, to generationer af de bedste reportage fotografer, og så er det mig og Ulrik Jantzen som da vi var unge blev udråbt til de nye fotohåb, og som havde en anden stil.
Det er med andre ord forskellige stilarter og tilgange til dokumentarfotografiet.
Alle er velkommene til Grundtvigs højskole, og husk det er aldrig for sent at lære noget nyt.

Bedste Hilsner Lars Bech
Skjult indlæg
Foto: Jens Tønnesen
PF-Medlem
Kreds 4
#7
Jens Tønnesen skrev 16. december 2010 07:23
Lars Bech skrev:

"Jeg må dog lige komme med en rettelse, der er ikke optagelsesprøve til kurset. Alle kan melde sig. Ne,j en del af kurset er man skal gøre de samme ting som til den rigtige optagelsesprøve. Bla få et emne og have 1 uge til at lave 5 billeder i. Derfor skal kursisterne sende billeder ind. Det er altså ikke en optagelse."

Jeg beklager, at jeg har misforstået kursusbeskrivelsen. For mig så det ud som om, at det var en slags udvælgelseproces, hvis kurset blev overtegnet.

Det fandt jeg lidt morsomt, fordi det så kunne danne grobund for kurser, hvor man kunne forbedre sine chancer sig på at komme på forberedelseskurset.

hilsen

Jens Tønnesen
Webmaster
Pressefotografforbundet
Skjult indlæg
avatar
PF-Medlem
Kreds 5
#8
Flemming Hansen skrev 16. december 2010 07:50
Tak til dig Lars for godt indlæg, der tydeligt vidner om, at du er helt opmærksom på problematikken om inhabilitet ift. at være censor for tidligere elever. Jeg mener selvfølgelig heller ikke at du skal trække dig som censor, for så skulle alle fotochefer og lejlighedsvise undervisere også trække sig. Jeg vil blot påpege, at der kan være en konflikt i at hjælpe en elev i at komme ind på uddannelsen og så være censor for vedkommende et år senere til 1. års prøven. Men jeg er sikker på at du sagtens kan finde ud af at sige fra, hvis du kommer i en inhabilitets konflikt.

Hilsen
Flemming Hansen
fotograf og censor ved DJH
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sverige
#9
Lars Bech skrev 16. december 2010 12:41
Retter lige min egen fejl. Det er selvfølgelig ikke legendariske Gregers Nielsen jeg skulle være censor for, men den ligeså talentfulde Gregers Axelsen :-) He He ellers ville jeg være en gammel mand idag. Nyd sneen og god jul til alle.
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Sverige
#10
Lars Bech skrev 16. december 2010 12:49
Kære Jens, Det er helt ok, og tak for du lavede en artikkel om emnet.
Kære Flemming, det er helt fint. Jeg er sikker på DJH holder alle os censore i ørene! god jul til dig.
Kære Jonas, håber du fik flere input til at forme en mening om emnet. God jul til dig i det jyske.
Kære Søren, du er god til at balancere. god jul til dig i Randers.
 

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund