RSS

Affaldsgebyr for erhvervsaffald

Skjult indlæg
Benny Kühnell skrev 14. september 2010 16:17
Jeg har netop modtaget en opkrævning på det såkaldte erhvervsgebyr på kr. 2.182,50.

Beløbet dækker for det som man kalder EG1 øvrige virksomheder samt EG5 farligt affald +EG6 administration.

Ja de er skú ikke kede af det for hvor i består det "farlige" i vor digitale tidsalder?

I gamle dage havde man måske med rette kunne opkræve et sådan gebyr for der indgik der kemikalier i fremstillingsprocessen, men ikke i dag hvor det højest er det stykke håndsæbe man vasker hænder i.

I øvrigt er der heller ikke noget affald da memmerykortet jo bliver brugt igen og igen, og slet ikke farligt affald da billeder sendes via mailsystemet og rent digitalt.

Er der endelig tale om at printe et billede eller to ud,må man antage, at enhver studerende der er i besidelse af en pc med tilhørende printer sviner mere end pressefotografer når de skriver deres opgaver samt printer dem.

Det ender sikkert med, at private der har pc og printer producerer farlig affald og derfor skal de også til lommerne.

Kære politikere. Bunden er nået. Vi mangler bare at skulle betale for den luft vi indånder + den vi naturligvis udånder. Sådan.

For mig er der kun et + i den her sag. Har man i 2008 en omsætning der er under kr. 50.000 skal man ikke betale. HURRAEEEEEEE
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds 1
Carsten Lundager skrev 15. september 2010 08:52
Hej Benny

Jeg fik selv en opkrævning på det halve forleden. Jeg bor i Gribskov.
Du skal gå ind på hjemmesiden,wwwfriforgebyr.dk og udfylde den. Du skal selvfølgelig skrive, at du er digital fotograf, og det eneste affald du har (hvis du arbejder hjemmefra) er den ekstra kop kaffe får, når du endelig er hjemme.

Min skraldebøtte bliver jo ikke tømt flere gange, fordi jeg arbejder hjemmefra.
Så prøv...Jeg tror at det lykkes hvis vi er flere fotografer der klager.

Fo2hilsen
Carsten Lundager
Skjult indlæg
PF-Medlem
Kreds Fyn
Kurt Hardi Gadeberg skrev 15. september 2010 10:24
Jeg fik også en opkrævning på erhvervsfarligt affald. Efter ny lov er alle tidligere aftaler med det offentlige bortfaldet, og alle der har et momsnummer får en opkrævning.
Det fik mig naturligvis til at henvende til den offentlige myndighed, og fik besked på at læse det med småt på bagsiden, - dernæst ringe til teknik og miljø, og der forklare situationen igen, - hvorpå jeg skulle sende en mail, og fortælle at jeg ikke havde miljøfarligt erhvervsaffald, og så ellers glemme den opkrævning jeg havde fået. Senere fik jeg bekræftigelse på, at jeg ikke skulle betale.
Men til gengæld, da vi skal holde det offentlige bureaukrati i gang, - så skal vi søge hvert år.
Skjult indlæg
Benny Kühnell skrev 15. september 2010 11:10
Hej Carsten og Kurt.

Jeg har netop ringet til I/S Vestforbrændingen der på Furesø Kommunes vegne har udsendt opkrævningen. Her fik jeg webadressen "friforgebyr" hvor man kan ansøge om fritagelse hvad jeg nu har gjort.

Hvad bliver det næste politikerne finder på for at få budgettet til at løbe rundt? Og så har jeg lige læst i den lokale Furesø Avis, at Kommunerne opkræver forskellige beløb for den samme ydelse.

Vh. Benny Kühnell
Skjult indlæg
billede
PF-Medlem
Kreds 2
Finn John Carlsson skrev 17. september 2010 12:31
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129843#B8

På denne side finder I virksomhedskoder, der er fritaget for gebyr.
Jeg er direkte blevet opfordret af "mit" affaldsselskab KAVO (Tidligere Fasan) til at ændre kode, så jeg ikke er registreret som fotograf men som Anden IT-virksomhed 62.09.00 idet der på ingen måde her i kommunen kunne gives tilladelse til, at digital fotografisk virksomhed blev fritaget.
Så jeg venter med spænding på, hvordan man stiller sig på Vestfrobrændingen???

Munter hilsen og god week-end
FINN

Ja, det var mig, der startede hele sagen omkring affaldsgebyret for et par år siden....

Alle rettigheder til de anvendte billeder på dette site tilhører den enkelte fotograf. Det er derfor ikke tilladt at anvende disse foto uden tilladelse fra fotografen.

Valid XHTML 1.0 StrictValid CSS!
Pressefotografforbundet
Gl. Strand 46 · 1202 København K

Kontakt Pressefotografforbundet

Dansk Journalistforbund